TLS: miljoenenwinst is terugbetaling lening
Translink, het bedrijf achter de OV-chipkaart, heeft in vijf jaar tijd 55 miljoen euro winst gemaakt. Dat meldt het Algemeen Dagblad. Het bedrijf zelf weerspreekt in de krant dat er sprake is van een miljoenenwinst.
Translink erkent dat er miljoenen zijn binnengekomen en zijn uitgekeerd aan de aandeelhouders. Volgens het bedrijf gaat het echter niet om winst, maar om terubetaling van een lening. Een lening waar wel fors aan verdiend wordt: 10 procent rente krijgen de vervoerders. Met het geleende geld is de ov-chipkaart eerder ontwikkeld.
Het geld wordt vooral verdiend door de verkoop van OV-chipkaarten. Daar vraagt de uitgever 7,50 euro voor, terwijl de productiekosten volgens het AD 0,88 euro is. Een OV-chipkaart verloopt na 5 jaar, en kan daarna weer voor 7,50 euro opnieuw worden aangevraagd. Dat levert miljoenen op.
Uit onderzoek van het AD blijkt verder dat de vervoerders 26 miljoen euro in 2015 hebben uitgekeerd aan vervoerders. Uit het jaarverslag blijkt dat de uitgever van de ov-chipkaart op een omzet van 80 miljoen euro bijna 19 miljoen euro winst heeft gemaakt. Volgens het AD is dat rendement vergelijkbaar is met dat van Apple.
'Hoge aanschafprijs'
Al jaren protesteren consumentenorganisaties over de hoge aanschafprijs van de ov-chipkaart, maar zonder resultaat. Nergens in Europa moet zoveel worden betaald voor een ov-pasje, onderzocht Rover. Zo heeft Lissabon al een soort ov-chipkaart voor incidentele reizigers, die 0,50 euro en gaat één jaar mee.
Rover en de Consumentenbond pleiten opnieuw om de kosten voor de reiziger omlaag te brengen. "Niet alleen is de prijs van de OV-Chipkaart te hoog, de geldigheid van 5 jaar is te kort en TLS zou de kaart gratis moeten vervangen bij een onzichtbaar defect" zeggen de consumentenorganisaties in een verklaring. De partijen willen dat de kaart na het einde van geldigheid gratis vervangen wordt.
Hoogleraar transportbeleid Bert van Wee van de TU Delft zegt tegen het AD de krant dat het onzin is dat de pas niet meer werkt na vijf jaar. Vanwege die steeds terugkerende kosten is er nog steeds veel weerstand tegen de ov-chipkaart. Bij de invoering van de chipkaart in 2005 was de maatschappelijke eis dat het openbaar vervoer niet duurder door mocht worden. Dat werd opgelost door 7,50 euro voor de kaart te vragen. Inmiddels zijn er 14 miljoen ov-passen verlopen; die brachten 105 miljoen euro binnen.
Foto: Treinenweb
Bron: Treinreiziger