OV-chipkaart komende jaren niet goedkoper

Ook al boekt het bedrijf Translink, die de transacties van de OV-chipkaart beheert nu miljoenenwinsten, toch wordt het betaalmiddel voor het openbaar vervoer de komende vier jaar niet goedkoper.

De vervoersorganisaties willen de winst gebruiken om hun aanloopkosten terug te verdienen. Dat zegt Translink-eigenaar Bart Schmeink. Hij is voorzitter van de Coöperatie Openbaar Vervoerbedrijven die sinds december 2015 in bezit zijn van het bedrijf dat de OV-chipkaart uitgeeft.

Hij noemt het overigens geen winst, maar ‘rendement’. Directeur Arco Groothedde van Translink bevestigt dat er ongeveer 1 miljoen euro per maand winst wordt gemaakt. Volgens hem is dat geld ook nodig is voor nieuwe innavaties, zoals betalen via de smartphone of een bankpas.

Hoge aanschafkosten

Een OV-chipkaart aanschaffen kost 7,50 euro, terwijl het produceren van het pasje net iets minder dan een euro kost. Na vijf jaar is de kaart niet meer geldig en moet een nieuwe worden gekocht.

Staatssecretaris Dijksma van Infrastructuur en Milieu schreef de Tweede Kamer over de winst: ,,Ik vind het belangrijk dat de winst terugvloeit naar de reiziger en dat de reiziger dit vertaald ziet in het gebruik en de prijs van de OV-chipkaart en alternatieve betaalsystemen binnen het ov.’’
12 miljoen

De NS heeft eerder gemeld dat ze dusver 12 miljoen euro over hebben gehouden aan de OV-chipkaart. Met de staatssecretaris is afgesproken dat die winst wordt geïnvesteerd in poortjes bij stations.

Het is nog niet helemaal zeker of de reiziger in 2021 goedkoper uit zal zijn. De prijs van de OV-chipkaart zou goedkoper kunnen, of vervangende kaarten kunnen gratis worden. De OV-bedrijven kunnen er ook voor kiezen om de tarieven die aan Translink worden betaald voor het innen van het reisgeld te verlagen.


 

Bron: AD