Eerste proefrit Coradia iLint waterstoftrein een feit
Deze week heeft treinbouwer Alstom met succes een proefrit gereden met 's werelds eerste waterstoftrein Coradia iLint. De proefrit vond plaats op een testbaan in het Duitse Salzgitter waar Alstom voornamelijk treinen van het type Coradia fabriceert. Tijdens de rit werd er 80 kilometer per uur gereden.
De komende tijd zal de trein nog diverse testen in Duitsland en Tsjechië ondergaan voordat zij in de reizigersdienst zal worden gesteld.
De vier weken durende proef die momenteel in Salzgitter loopt is gericht op de stabiliteit van de energievoorziening waarbij de brandstofcellen en de accu's nauwlettend in de gaten worden gehouden. Ook zullen de remmen worden uitgetest om de juiste remkracht te kunnen bepalen. Later zal deze trein proefritten gaan tijden op de testbaan in het Tsjechische Velim; waar de meeste nieuwe treinen tevens beproefd worden.
Uiteindelijk moet de de Coradia iLint begin 2018 gaan rijden op het traject Buxtehude-Bremervörde-Bremerhaven-Cuxhaven (Duitsland). Voor Nederland staan er geen bestellingen open voor deze trein.
Coradia iLint
De Coradia iLint van Alstom is wereldwijd de eerste lagevloers-passagierstrein die door waterstof brandstofcellen wordt aangedreven. Deze 'zero-emission' trein rijdt zonder gebruik te maken van de bovenleiding en is volledig schoon en stoot uitsluitend stoom af. Het ontwerp van de trein is afgeleid van de eerdere voorgaande series van de Coradia Lint-treinen, en dus ook enigsinds vergelijkbaar met de Lint-treinen Arriva in Nederland heeft rijden op de Maaslijn.
Met deze nieuwe techniek onderscheidt de Alstom Coradia iLint zich van andere treinen. "Deze test is een belangrijke mijlpaal voor de bescherming van het milieu en technische innovatie. Met de Coradia iLint en zijn brandstofceltechnologie, Alstom is het eerste spoorweg fabrikant die een zero-emission alternatief voor massa-treinen vervoer aan bieden. Vandaag is onze nieuwe tractiesysteem, tot nu toe succesvol gebleken op de testbaan, een belangrijke stap op weg naar schonere mobiliteit in Europa", aldus Didier Pfleger, Vice President van Alstom Duitsland en Oostenrijk.
De maximale snelheid van de iLint is 140 kilometer per uur. Op de testbaan in Salzgitter zal uitsluitend 80 kilometer worden gereden, maar de maximale snelheid zal wel op de testbaan in Velim worden bereikt. Om de test in Salzgitter mogelijk te maken is er een mobiel vulstation geplaatst waar de trein de gasvormige brandstof in kan laten pompen.
Het ontwerp van energiezuinige trein is bedacht door een gespecialiseerd team van Alstom in Duitsland in Salzgitter. Het project krijgt steun van het Duitse ministerie van Verkeer en digitale infrastructuur. Inmiddels heeft Alstom al een contract ondertekend voor de bouw van 60 iLint-treinen voor de Duitse deelstaten Nedersaksen, Noord-Rijnland-Westfalen, Baden-Württemberg en de Hessische Transport Association ‘Rhein-Main-Verkehrsverbund’.
De waterstof-trein 'iLint' op de InnoTrans-beurs in Berlijn.
Foto: Treinenweb