‘Nederland loopt voorop met treinen rolstoel toegankelijk maken’

Nederland loopt in Europa voorop om treinen rolstoel toegankelijk te maken. Dat stelt staatssecretaris Dijksma in reactie op een televisie-uitzending van Radar van vorige maand. Ze noemt de algemene conclusie van de uitzending dat treinen op veel plekken niet toegankelijk zijn ongenuanceerd.

Radar stelde dat Nederland onvoldoende invulling geeft aan VN-gedrag, waarin staat dat mensen met een beperking ook gebruik moeten kunnen maken van het openbaar vervoer. Het programma wees erop dat er op ruim 300 stations geen assistentie is voor reizigers met een handicap. Verder wijst Dijksma erop dat er in de periode 2015 tot en met 2024 in totaal 53 stations toegevoegd zullen worden aan de lijst met stations met assistentieverlening.

Martijn van Helvert van het CDA stelde in de uitzending dat de toegankelijkheid voor mensen met een rolstoel eerder slechter werd dan beter. Dijksma bestrijd dat beeld. “Op veel trajecten rijden nu reeds treinen met een gelijkvloerse instap” schrijft Dijksma aan de Tweede Kamer. Ze doelt dan bijvoorbeeld op de nieuwe FLIRT treinen en de toiletloze Sprinters van het type SLT, die op termijn toiletten zullen krijgen. Alle intercitytreinen hebben vooralsnog geen gelijkvloerse instap.

Nieuw rolstoelvriendelijk materieel

De nieuwe FLIRT treinen die sidns eind vorig jaar in dienst zijn beschikken over een speciale loopplank voor goede toegankelijk voor minder validen. Al enige tijd is bekend dat deze loopplank op sommige stations storing vertoont, waardoor de trein met een vertraging weer wegrijdt. De NS heeft inmiddels verteld dat deze treinen binnenkort een softwareupdate krijgen om de storingen te voorkomen.

Ook het de SLT-sprinters zullen de komende jaren voorzien worden van een uitschuifplank, en ook de aankomende nieuwe Sprinters van de Spaanse Fabrikant CAF krijgen deze.

Foto:Treinenweb
Foto: Treinenweb

Bron: Treinreiziger