Reizigersorganisaties kritisch over 'spoorboekloos rijden' in 2018
De Nederlandse Spoorwegen willen aan het einde van dit jaar in de nieuwe dienstregeling iedere tien minuten een intercity laten rijden tussen Amsterdam en Eindhoven. In de spits zou er ook elke tien minuten een Sprinter moeten gaan rijden tussen Utrecht en Houten Castellum. Reizigersorganisaties baren zich zorgen.
Reizigersvereniging Rover vreest vooral over de verslechteringen die bij diverse Sprinter-trajecten dreigen. Daarom vraagt de vereniging, samen met andere consumentenorganisaties om een heroriëntatie op de plannen. De consumentenorganisaties zijn over een aantal verbeteringen positief. Maar als het om het spoorboekloos rijden gaat – formeel Programma Hoogfrequent Spoor (PHS) genoemd -zijn de organisaties kritisch.
Reizigers op een aantal andere trajecten betalen hiervoor echter het gelag: Op diverse plaatsen zijn reizigers meer dan tien minuten langer onderweg door verslechterde aansluitingen en door langdurig stilstaan op tussenstations” schrijft Rover.
Verslechteringen
In een brief aan NS benoemen de consumentenorganisaties een lijst met tien verslechteringen die dreigen waarbij de aansluitingen nadelig uit kunnen vallen. Bijvoorbeeld buiten de spits 12-13 minuten langere reistijd tussen Enkhuizen en Alkmaar. Vanuit Enkhuizen de richting Enkhuizen naar Purmerend/Zaandam wordt ook erg onaantrekkelijk door een overstaptijd van 26 minuten in Hoorn. En zo staan er in de reeks nog tal van voorbeelden.
Grens bereikt
"Wij begrijpen dat verbeteringen niet altijd mogelijk zijn zonder dat er ergens reizigers op achteruitgaan. Maar er is een grens aan het accepteren van relatief grote verslechteringen voor kleinere groepen reizigers, bij het tot stand brengen van relatief kleine verbeteringen voor een grote groep reizigers. Met deze overwegingen willen wij u het signaal geven dat voor ons deze grens is bereikt" aldus Rover en de andere consumentenorganisaties.
Sluitpost
Het advies bevat enkele concrete voorstellen om deze gevolgen te beperken. Maar ook als NS deze overneemt, blijven er volgens de organisaties negatieve gevolgen bestaan. “De puzzel is, gegeven de inrichting van de infrastructuur, te vaak niet goed passend te krijgen. En het zijn dan telkens de sprinterverbindingen die de sluitpost worden. Rover ziet de sprinter juist als een belangrijk en te verbeteren onderdeel van de grootstedelijke netwerken” schrijft de vereniging. In de Telegraaf uit Rover voorzitter Arriën Kruyt zijn zorgen: "Ik vrees dat het spoorboekloos treinen een mythe zal blijken, als sprinters niet ten volle meeprofiteren”, stelt Kruyt.
Discussie
Rover stelde al eens eerder spoorboekloos rijden ter discussie. “Ieder kwartier een trein is vaak genoeg, bovendien is het helemaal niet verstandig om bij deze staat van de infrastructuur zo vaak de trein te laten rijden. Laat ProRail eerst maar eens de vele storingen oplossen en NS de materieelproblemen,” betoogde Rover-voorzitter Arriën Kruyt in 2015. Kruyt stelde verder dat metro-achtige bij juist Sprinters veel belangrijker is dan bij intercity´s.
NS: 'Extra geld investeren'
Naar aanleiding van deze zorgen wil de NS € 1 miljoen investeren om deze nadelen te verzachten. Dit bedrag wordt gebruikt voor de inzet van extra treinen. NS zegt dit voorstel met Rover en de provincie Noord-Holland te zullen gaan bespreken. "Wij zetten al onze kennis en expertise in om de puzzel samen zo goed mogelijk te leggen. Dat is onderdeel van het samenstellen van de nieuwe dienstregeling wat wij ieder jaar doen” zegt NS in een reactie.
Reizigersvereniging Rover is nog niet gerustgesteld na de reactie van de NS.“De negatieve invloed van het hoogfrequente intercityvervoer op de omringende treindiensten overheerst. Daardoor zijn reizigers in de regio soms tien tot twintig minuten langer onderweg. Dat kan toch niet de bedoeling zijn” stelt Rover voorzitter Arriën Kruyt in de Telegraaf.
Foto: Joshua6464
Bron: Treinreiziger