Inspectie weert goederenvervoerder HSL Logistik van spoor
De inspectie IL&T heeft vanaf vandaag goederenvervoerder HSL Logistik verboden om nog langer over het Nederlandse spoor te rijden. De aanleiding is dat de veiligheid in het geding zou zijn. Het is voor het eerst dat de inspectie het veiligheidscertificaat van een goederenvervoerder intrekt.
De inspectie hield HSL Logistik al langer in de gaten. Het bedrijf rijdt zo'n vijftien keer per week met goederentreinen door Nederland en vervoert onder meer het gevaarlijke ethanol en Volkswagens voor de bekende auto-importeur Pon.
Er zouden volgens hoofdinspecteur Pieter Hoekstra regelmatig instructies en veiligheidsprocedures zijn tekort geschoten. "Het afgelopen half jaar reed HSL Logistik drie keer door een rood sein,'' aldus Hoekstra. "Een van de machinisten had onvoldoende ervaring om op de Betuweroute te mogen rijden. Een andere machinist voerde voor hij vertrok de verplichte remproef niet goed uit waardoor de trein niet kon stoppen voor rood sein."
Verscherpt toezicht
HSL Logistik een onderdeel van een grote Duitse vervoerder, en heeft in Den Bosch een kantoor staan. Het bedrijf is vaker gewaarschuwd en stond sinds 14 februari onder verscherpt toezicht van de Inspectie. Vanaf dat moment werd vaker gecontroleerd op de technische staat van de treinen en op vakbekwaamheid van de machinist. Ook zijn er sinds 2015 al vijf processen verbaal opgemaakt vanwege onregelmatigheden met het vervoer van chemische stoffen.
Omdat structurele verbeteringen uitblijven en het bedrijf ook gevaarlijke stoffen zoals ethanol vervoert, heeft de inspectie besloten om het veiligheidscertificaat voorlopig in te trekken. Zonder dat certificaat mag een vervoerder niet op het Nederlandse spoor rijden.
"Niet eens"
De Nederlandse directeur van HSL Logistik in Den Bosch, Björn Ormeling, is het niet eens met de Inspectie en stapt naar de rechter. "We zijn al acht jaar actief in Nederland en hebben een goede staat van dienst. Het kan niet zo zijn dat een enkel geval tot zo'n zware maatregel moet leiden. We zullen onze klanten nu via andere vervoerders bedienen.'' IL&L laat weten dat zodra ze hun veiligheidsprocedures hebben verbeterd dat ze opnieuw weer een veiligheidscertificaat toegewezen krijgen.
Foto: Rob Dammers