NS-dochter Abellio koopt Duitse treinen via Ierland
NS-dochter Abellio heeft eind 2016 een nieuwe Ierse dochter opgericht om treinen te kunnen kopen met belastingvoordeel. De treinen die via de Ierse dochter zijn gekocht zijn bedoeld om in Duitsland ingezet te worden. Dat meldt dagblad Trouw. NS is zich van geen kwaad bewust en zegt de constructie te gebruiken vanwege de beperkte contractduur van concessies.
Door de treinen via Ierland te kopen en vervolgens aan de Duitse tak van Abellio te verhuren wordt de winst in Duitsland laag gehouden. De winst wordt gemaakt in in Ierland, waar de vennootschapsbelasting met 12,5 procent laag is. Het Duitse tarief bedraagt bijna 30 procent en met deze constructie ontweken.
De NS gebruikt de constructie via Ierland sinds 1998, maar na kritiek in de Tweede Kamer heeft minister Dijsselbloem het voor Nederland verboden. “Voor buitenlandse concessies is het uitgangspunt belasting te betalen daar waar de activiteiten plaatsvinden,” schreef Dijsselbloem eerder. Van dat uitgangspunt mag worden afgeweken als NS concurrentienadeel ondervindt. En daar is in Duitsland – en eigenlijk altijd in het buitenland – sprake van. Daarom is de route dit keer niet tegen de afspraken. Het uitgangspunt is daarmee dus weinig waard.
Het Ministerie van Financiën wijst in een reactie tegenover dagblad Trouw op de Kamerbrief uit 2015. “Voor Nederland zijn harde afspraken gemaakt. Voor het buitenland is het een principeafspraak dat de NS belasting betalen in het land waar de treinen rijden,” zegt een woordvoerder. In deze zaak is dat dus niet het geval.
NS zegt zich van geen kwaad bewust te zijn en dat de constructie wordt gebruikt vanwege de beperkte contractduur van concessies. “Aan het einde van de looptijd kunnen treinen zo eenvoudig aan een nieuwe vervoerder verhuurd worden.”
Foto: Rob Dammers
Bron: Treinreiziger