D66: shuttlebus Breda - Antwerpen moet uitgestelde trein opvangen
Fractiepartij D66 pleit in de Tweede Kamer voor een snelle shuttlebus tussen Breda en Antwerpen komt. Vanaf 10 december zou de trein Amsterdam – Brussel via Breda gaan rijden, maar dat is opnieuw uitgesteld vanwege technische belemmeringen. Tweede Kamerlid Rob Jetten van D66 heeft bij staatssecretaris Dijksma aangedrongen om de mogelijkheden van een shuttlebus te onderzoeken.
De staatsecretaris heeft nu aan NS gevraagd of het spoorbedrijf een shuttlebus Breda en Noorderkempen wil onderzoeken. Vanaf Noorderkempen pendelt een Belgische trein via de hogesnelheidslijn naar Antwerpen. “We hebben het liefst dat de hogesnelheidstrein tussen Amsterdam, Breda en Antwerpen zo snel mogelijk gaat rijden. Het nieuws dat deze trein weer wordt uitgesteld is een enorme tegenvaller” reageert Jetten. Door de introductie van een shuttlebus zouden reizigers uit Breda 20 tot 45 minuten tijdwinst moeten krijgen, denkt D66.
De bedoeling was aanvankelijk dat in de zomer van 2012 Breda een directe verbinding met Antwerpen zou krijgen. Door het falen van de Fyra is het nooit zover gekomen. Plannen voor een hogesnelheidstrein via Breda zijn inmiddels verdwenen. De trein die nu in de loop van 2018 via Breda moet gaan rijden is een reguliere intercity, met een maximum snelheid van 160 kilometer per uur. In de verdere toekomst komen er nieuwe treinen en gaat de snelheid waarschijnlijk omhoog naar 200 kilometer per uur.
Voorlopig rijdt de trein Amsterdam – Brussel via Dordrecht en Roosendaal. De route via Breda is nauwelijks sneller, maar zorgt er wel voor dat andere steden in Noord-Brabant een snellere verbinding met België krijgen.
Rob Jetten maakt zich verder ook sterk dat de bereikbaarheid van Dordrecht wordt verbeterd. Sinds december heeft Dordrecht geen rechtstreekse intercity meer met Tilburg en Eindhoven. Naar Rotterdam en Den Haag rijden er minder intercity’s. Jetten wil dat de NS kijkt wat er beter kan voor de duizenden forenzen uit de regio Dordrecht. “D66 wil een snelle en comfortabele reis van deur tot deur. Reizigers van en naar Dordrecht hebben door minder intercity’s en de slechte aansluiting met de sprinters naar bijvoorbeeld Breda een fors langere reistijd. Wij willen dat de NS zorgt voor betere reistijden.”
Foto: TahR78
Bron: Treinreiziger