Consumentenorganisaties willen toeslagvrije Intercity Direct in daluren
De NS zou de toeslag voor de Intercity Direct in de daluren moeten afschaffen totdat de prestaties van deze trein aanzienlijk verbeterd zijn. Dat adviseren de consumentenorganisaties in het Locov, waaronder Rover. Volgens de consumentenorganisaties kan dit betaald worden van de boete die NS en ProRail is opgelegd wegens slechte prestaties op de HSL.
De prestaties op de HSL zijn nog steeds slecht: 5 tot 10% van alle Intercity Direct treinen valt uit. Daarnaast is de kans op een zitplaats in deze trein te laag. De slechte prestaties hebben inmiddels tot 2,8 miljoen euro aan boetes voor NS en ProRail geleid, dit bedrag moet ten goede komen aan de reiziger. Een goede reden om in de rustigere daluren de toeslag de komende tijd te schrappen, vinden de consumentenorganisaties. Dat is grotendeels conform het voorstel van NS en het ministerie.
Toeslag verlaging
NS is van plan om rond de randen van de spits – ook op zaterdag – een verlaagde toeslag te introduceren. Consumentenorganisaties willen dat tijdens de gehele gebruikelijke dalperiode de toeslag verdwijnt. “Het moet voor treinreizigers vooraf duidelijk en logisch zijn welke toeslag ze betalen. Het wordt erg ingewikkeld als een klant een abonnement heeft en met allerlei verschillende spitsuren en daluren wordt geconfronteerd” legt Freek Bos namens de organisaties uit.
Het is in het NS plan overigens de bedoeling dat reizigers ook als de trein toeslagvrij is wel hun ov-chipkaart blijven inchecken bij de toeslagpaal. Op het moment dat reizigers geen toeslag hoeven te betalen rekent de toeslagpaal een bedrag van 0,00 euro.
Consumentenorganisaties willen dat de Intercity Direct toeslagvrij blijft totdat de trein aan alle bodemwaarde voldoet, terwijl NS de toeslag gedurende 2 a 3 maanden wil aanpassen. Het toeslagvrij maken van de trein moet gedurende die maanden betaald worden met de boetes die in 2015 en 2016 betaald zijn. Na 2 a 3 maanden is de boetepot naar verwachting op. “De bodemwaarde die NS zelf beloofd heeft worden als het gaat om stiptheid nog steeds niet gehaald. En zolang NS niet levert wat er beloofd is, is het logisch dat de toeslag in de daluren geschrapt blijft” zegt Freek Bos. Als de trein langer toeslagvrij blijft tijdens de daluren, zou NS niet nog eens achteraf een boete hoeven te krijgen. “Die is dan als het ware al vooraf verrekend”.
NS plan toeslag Intercity Direct
Maandag t/m vrijdag | Zaterdag | Zondag | |
vóór 7:00 uur | € 1,40 toeslag | Geen toeslag | Geen toeslag |
7:00-8:30 uur | € 2,40 toeslag | € 1,40 toeslag | Geen toeslag |
8:30-10:00 uur | € 1,40 toeslag | € 1,40 toeslag | Geen toeslag |
10:00 – 15:00 uur | Geen toeslag | Geen toeslag | Geen toeslag |
15:00 – 16:00 uur | € 1,40 toeslag | € 1,40 toeslag | Geen toeslag |
16:00 – 18:30 uur | € 2,40 toeslag | € 1,40 toeslag | Geen toeslag |
18:30 – 19:30 uur | € 1,40 toeslag | € 1,40 toeslag | Geen toeslag |
Na 19:30 | Geen toeslag | Geen toeslag | Geen toeslag |
Een treinstam van de Intercity Direct op Rotterdam Centraal
Archieffoto: Treinenweb
Bron: Treinreiziger