Syntus Flirt zal eerste proefritten rijden tussen Zwolle en Wierden
In de nacht van 16 op 17 augustus en 17 op 18 augustus zal er voor het eerst een Flirt-trein van Syntus tussen Zwolle en Wierden gaan rijden. Het gaat hier om besloten testritten als onderdeel van de toelating van dit nieuwe spoorwegmaterieel op het Nederlandse spoor. Tijdens de testritten wordt onder meer het treinbeveiligingssysteem getest.
Het is de eerste keer dat er een elektrische trein op dit traject zal gaan rijden. Het bijna 40 kilometer lange traject tussen Zwolle en Wierden is in 2016 door ProRail voorzien van 800 bovenleidingsmasten en de bijbehorende bovenleiding. Door deze electrificering kan de snelheid op het traject worden opgeschroefd van 100 naar 140 kilometer per uur. Ook het traject tussen Zwolle en Kampen wordt momenteel omgebouwd naar een ge-electrificeerd traject.
Vanaf 10 december 2017, als de nieuwe dienstregeling ingaat, zal de trein officieel gaan rijden op de trajecten tussen Zwolle-Kampen en Zwolle-Enschede.
Nieuwe dienstregeling
De provincie Overijssel is als regionaal concessieverlener voor Syntus ook financieel verantwoordelijk voor de elektrificatie op de lijn Zwolle-Wierden. Wanneer de dieseltreinen niet meer nodig zijn, bespaart de provincie op de exploitatiekosten hiervan. Hierbij moet worden gekeken naar de aanschaf-, onderhoud- en brandstofkosten. Omdat de nieuwe treinen electrisch zijn zijn ze ook milieuvriendelijker, stiller en sneller. Dat laatste betekent dat er meer treinen kunnen rijden.
De huidige DM90 diesel-treinstellen uit het jaar 1996 zullen dan per 10 december mogelijk op een andere plek ingezet worden. Voor liefhebbers zal er op termijn nog een afscheidsrit worden georganiseerd.
Foto: Syntus