Kamperlijntje weer in gebruik na werkzaamheden
Vanaf vandaag rijden er weer treinen tussen Zwolle en Kampen over het Kamperlijntje. De afgelopen maanden heeft ProRail gewerkt aan de vernieuwing van het traject waarbij deze meteen geëlektrificeerd is voor de aanstaande dienst van Syntus vanaf medio december.
Eén van de grootste aanpassingen is de aanleg van station Zwolle Stadshagen. deze is nog niet in gebruik, maar het station is wel zo goed al klaar, en zal nog worden afgewerkt de komende periode. Ook gaat de snelheid op het traject van 100 kilometer per uur naar 140 kilometer per uur.
Ook voor machinisten verandert er een hoop. Omdat seinen en infrastructuur veranderd zijn zullen de machinisten opnieuw bekendheid meoten krijgen met het traject. Daarom hebben de NS en ProRail foto's van de aangepaste infrastructuur aan machinisten doorgegeven.
De aanpassing en elektrificatie van het traject is een begin voor de start voor de nieuwe exploitatie van Syntus. Deze gaat per 10 december in bij de ingang van de nieuwe dienstregeling. Ook de dieseltreinen van het type DM'90 waarmee de NS nu rijdt zullen door Syntus worden vervangen door een serie gloednieuwe elektrische FLIRT-treinen van de Zwitserse treinenbouwer Stadler. Deze kennen tevens sneller rijden, waarmee een stop in het nieuwe Zwolle Stadshagen niet voor langere reistijd zal zorgen.
Een dieseltrein van het type DM'90 op het toen nog niet anagepaste Kamperlijntje bij Kampen
Foto: Rob Dammers