"OV-bedrijven verdienen miljoenen door breken belofte"
Geen boetes meer voor vergeetachtige studenten. Die belofte zouden ov-bedrijven vóór 2009 hebben gemaakt richting het Ministerie van Onderwijs (OCW). Maar juist door die belofte te breken verdienen vervoerders nu miljoenen euro’s per jaar. Dat schrijft onder andere het onafhankelijk magazine Punt van Avans Hoogeschool.
Studenten hebben alleen recht op een ov-studentenkaart als ze studeren. Zodra ze stoppen, dan moeten studenten nu meer doen dan alleen dat doorgeven. Waar ze voorheen hun geldige OV-kaart moesten laten vernietigen, is dat vanaf nu het op tijd verwijderen van hun reisrecht van hun persoonlijke chipkaart.
Als ze dat niet doen, ook als ze de ov-studentenkaart niet gebruiken, moeten studenten een forse boete betalen. Maar aanvankelijk blijken vervoerders aan het ministerie juist belooft te hebben dat het reisrecht automatisch zou stoppen als het reisrecht zou vervallen. Dat staat in een uitgebreide reconstructie dat staat in het magazine. De reconstructie is gemaakt door het Hoger Onderwijs Persbureau, die daarvoor een beroep heeft gedaan op de Wet Openbaar Bestuur.
Tot 2010 werd de ov-studentenkaart nog geleverd als plastic kaart. De plastic kaart vervangen door een ov-chipkaart zou de boete problematiek oplossen, beloofden ov-bedrijven. “We voorkomen nu een groot deel van de vorderingen wegens onterecht kaartbezit”, schrijft een ambtenaar in een notitie. Dat ziet onafhankelijk magazine Punt als een belofte. Eind 2009 wordt die belofte ingetrokken. Het gaat niet lukken.
Volgens de reconstructie wilden de ov-bedrijven oorspronkelijk de verlopen ov-kaarten blokkeren zodat er niet meer ingecheckt kon worden. Maar er zijn honderdduizenden studenten in Nederland. Zoveel kaarten kunnen er niet op de blacklist staan, is het nieuwe standpunt. Dat kan het systeem niet aan. Uit de reconstructie blijkt verder dat de minister op veelvuldig aandringen van de ov-bedrijven wilde verhogen. Zover is het overigens dankzij de Tweede Kamer niet gekomen.
De vervoersbedrijven stellen in een reactie dat ze helemaal geen winst maken met de boetes. Want de boetes zouden de ov-studentenkaart voor het ministerie goedkoper maken. Toch blijkt uit de reconstructie dat ook vervoerders miljoenen verdienen aan de boetes. “Anders kon OCW de boetes net zo goed zelf houden. Maar ze worden doorgegeven aan de vervoersbedrijven” zo valt te lezen in de reconstructie.
Volgens Treinenweb zou het probleem niet zo heel moeilijk op te lossen. "Het is al mogelijk om producten na een bepaalde tijd ongeldig te verklaren, waaronder een dag-toeslag voor de Intercity Direct. Waarom zou de afloopdatum van een leerjaar dan ook niet op de kaart kunnen worden geplaatst?"
De vroegere Studenten-OV kaart
Foto: Treinenweb
Bron: Treinreiziger