Splinternieuwe onderhoudshal voor NS Sprinters klaar voor gebruik
Op 29 september wordt de nieuwe hal bij het NS onderhoudsbedrijf (voorheen NedTrain) in Maastricht officieel geopend. De nieuwbouw wordt onder andere gebruikt voor het onderhoud van de 58 nieuwe FLIRT-Sprinters.
Wethouder John Aarts en directeur NS Techniek Leo van Dongen verzorgen de opening van de nieuwe hal. Op 30 september is iedereen van harte welkom voor een kijkje achter de schermen bij het onderhoudsbedrijf.
In het voorjaar 2016 werd het startschot gegeven voor de sloop van de 145 jaar oude hal. Nu staat er een splinternieuwe hal voor in de plaats. Volgens Leo van Dongen van NS is de investering van €24 miljoen in het onderhoudsbedrijf belangrijk voor de toekomst. “Met deze investering is de onderhoudscapaciteit flink verhoogd en naast de nieuwe Sprinters kunnen ook andere typen treinen worden onderhouden.”
Ook is de nieuwe hal voorzien van werkbordessen, zodat monteurs ook op de daken van het materieel kan werken. Bij de nieuwere generatie treinen is de apparatuur naar het dak verhuisd. Voorheen bevonden de installaties zich aan de onderkant van de trein, waarvoor vroeger speciale putsporen waren aangemaakt.
Wethouder John Aarts is verheugd dat de nieuwe hal in gebruik wordt genomen. “NS is al anderhalve eeuw verbonden aan onze stad. Met deze nieuwe hal wordt de verbintenis tussen stad en bedrijf langdurig bestendigd. Dat is belangrijk voor de economie, de werkgelegenheid en het behoud van technisch hooggeschoolde medewerkers. NS is een bijzonder bedrijf. Innovatief en maatschappelijk betrokken. Van stoomlocomotief tot intercity en sprinter: ze worden onderhouden en gerepareerd in Maastricht.”
Werkgelegenheid
Vanwege de nieuwbouw blijft de Maastrichtse vestiging van NS Techniek ook de komende jaren een belangrijke bron van technische en innovatieve werkgelegenheid in Zuid Limburg. Nu werken er 150 veelal technische medewerkers. Door de vergrijzing en groei is er ook behoefte aan nieuwe instroom. Met name de eigen bedrijfsschool van NS (De Techniekfabriek) zoekt de komende jaren de nodige technische talenten uit Zuid-Limburg.
Onderhoud
In de werkplaats in Maastricht worden onder andere Dubbeldekkers (VIRM), locomotieven (1700), de Mat’64 (tot en met maart), DDM1/DDAR-dubbeldekkers en sinds 2016 dus ook de nieuwe Sprinters van NS onderhouden.
Open dag op 30 september
Aanstaande 30 september zal er een open dag plaatsvinden voor alle liefhebbers en geïntereseerden. Het onderhoudsbedrijf ligt op fietsafstand van het station, maar NS rijdt tevens een pendeltrein tussen station Maastricht en het onderhoudsbedrijf.
Op de werkplaats worden rondleidingen gegeven door monteurs om uitleg te geven over hun werk en de opleiding die ze hebben gevolgd. Daarnaast wordt deze open dag compleet gemaakt met muziek, een hapje en een drankje en entertainment voor kinderen. Er staan tevens oude en nieuwe treinen tentoongesteld die mensen kunnen bewonderen.
De deuren staan van 10 uur tot 16 uur voor u open voor een kijkje achter de schermen.
Archieffoto: Rob Dammers
Bron: Nederlandse Spoorwegen