Nog steeds vaak overvolle fietsenstallingen rond stations

Treinreizigers krijgen het steeds moeilijker om een vrije plek te vinden om hun fiets te stallen bij een station. Een op de vijf fietsende treinreizigers heeft er moeite mee om een vrije plek in de fietsenstalling te zoeken. Het ontbreken van voldoende bewaakte fietsenstallingen is voor ruim een derde van de niet-fietsende reizigers een reden om niet op de fiets van of naar een station te gaan.

Dit concludeeert een onderzoek van de Fietsersbond. "De meeste fietsers zijn tevreden met de nieuwe stallingen, blijkt uit ons onderzoek. Maar tegelijkertijd zien we ook dat het aanbod nog steeds tekortschiet’, zegt Wim Bot van de Fietsersbond. De afgelopen jaren is er een hoop geinvesteerd in nieuwe fietsenstallingen, waaronder in Rotterdam en Utrecht.

"De vernieuwde stationsstallingen krijgen een positieve beoordeling door de gebruikers. Maar bij veel stations moet nog veel gebeuren. Er zijn veel mensen die niet met de fiets komen omdat ze bang zijn dat de fiets wordt gestolen of beschadigd raakt. Er moeten meer en ruimere rekken komen, waarin treinreizigers snel, gemakkelijk en veilig hun fiets kunnen parkeren. Investeren heeft de allerhoogste prioriteit.", vervolgt Wim Bot.

Maatregelen

Ook bij bus-, tram-, en metrohaltes missen veel reizigers een mogelijkheid om fietsen te stallen. Het nieuwe kabinet heeft eenmalig 100 miljoen euro uitgetrokken voor maatregelen om de problemen met het stallen van fietsen tegen te gaan. Ook heeft het vorige kabinet al samen met provincies 80 miljoen uitgetrokken voor nieuwe fietsenstallingen. Hierdoor moeten er in 2020 de problemen op de grootste knelpunten zijn verholpen.

Ook de NS geeft toe dat er een tekort is aan fietsenstallingen: "We werken hier met verschillende partijen hard aan. Eerder dit jaar hebben ProRail en NS samen met het ministerie van Infrastructuur en Milieu, VNG, IPO, Fietsersbond, FMN, ANWB en Rover een bestuursakkoord gesloten." In dat rapport staat vermeld welke stations de nodige urgentie hebben om op korte termijn extra fietsenstallingen te realiseren. Uiteindelijk komen er op de de stations van Groningen, Delft, Den Haag Centraal, Amsterdam, Ede-Wageningen, Eindhoven, Gouda, Tilburg, Zaandam en Zwolle meer dan 60.000 nieuwe stallingsplekken. Ook de fietsenstalling in Utrecht zal komende maanden 1.500 extra fietsenrekken realiseren, waar dat er nu nog 6.000 zijn. Uiteindelijk moeten dit er aan het einde van 2018 zo'n 12.500 fietsenplaatsen zijn.


De nieuwe fietsenstalling van Utrecht Centraal
Foto: CU2030