NS: "Prestaties HSL-treinen fors verbeterd"
De prestaties van de NS-treinen op de HSL-lijn, de Intercity Direct en de Intercity Den Haag-Eindhoven zijn afgelopen maanden fors verbeterd. ,"Zowel op punctualiteit als op zitplaatskans zitten we boven het van ons geëiste niveau", zegt Roger van Boxtel gisteren in een interview met het AD.
"Ik durf echt te zeggen dat onze mensen en die van spoorbeheerder ProRail met bloed, zweet en tranen alles uit de kast hebben gehaald om de prestaties te verbeteren.", vervolgt Van Boxtel. Hij wijst in de krant ook op het onafhankelijk onderzoek, in opdracht van NS en ProRail, dat later deze maand uitkomt waarin bevestigd wordt dat zowel ProRail als NS er alles aan doen om de prestaties op het snelle spoor te verbeteren.
De huidige cijfers wijzen nu uit dat NS die doelstellingen dit jaar gaat halen maar omdat het nog eind november is kan Van Boxtel dat niet ‘met 100 procent zekerheid zeggen’.
Zo is de zitplaatskans tijdens de spits 97% waarbij het doel voor dit jaar 91,2% was. En ook is de verwachting van de puctualiteit met een halve procent gestegen tot 83%, en is tenslotte de klant tevredenheid gestegen naar 75% waarbij het doel 68% was.
Boete
In 2016 heeft NS twee prestatieafspraken niet gehaald, namelijk Zitplaatskans HSL in de spits (tweede keer) en Reizigerspunctualiteit HSL (eerste keer). NS en ProRail hebben hiervoor een boete ontvangen van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Als de prestaties voor 2017 gehaald worden, betekent dit dat de teller weer op nul staat.
Ondanks alle maatregelen is de verwachting dat de prestaties op de HSL, tot aan 2019 niet fors zullen verbeteren. Dit komt door de introductie van nieuwe treindiensten zoals Intercity Brussel over de HSL en Eurostar, softwareverbeteringen aan de locomotieven en de complexe infrastructuur. “Het systeem piept en kraakt in zijn voegen. Alleen door ingrijpende wijzigingen aan de spoorbaan kan dezelfde betrouwbaarheid als op regulier spoor worden verwacht. Onze reizigers zullen helaas daarom nog met uitval te maken hebben”, aldus Van Boxtel. NS wil samen met ProRail en het ministerie optrekken om de HSL structureel te verbeteren.
Foto: Rob Dammers
Bron: Nederlandse Spoorwegen