Strukton wint aanbesteding spooronderhoud Betuwe
Strukton Rail zal vanaf 1 april 2018 het dagelijkse spooronderhoud in het gebied van de Betuwe verzorgen. Het onderhoudscontract is pas geleden door spoorbeheerder ProRail gegund aan de spooraannemer.
Strukton Rail is één van de vier erkende spooraannemers die mee mag dingen naar onderhoudscontracten op het spoor. Het onderhoudsgebied Betuwe kent als drukste lijn een deel van het traject Eindhoven-Amsterdam (ook bekend als de A2 corridor), waar ProRail en NS vanaf 10 december dagelijks de tien-minutentrein rijden tussen de grote stations. Om storingen op dit druk bereden spoor zoveel mogeljik te voorkomen geldt er op dit traject een streng onderhoudsregime, want hoe meer treinen er rijden, hoe meer (preventief) onderhoud er nodig is, meldt proRail.
Verdeling in gebieden
Het Nederlandse spoor is ingedeeld in diverse gebieden, waar elk een eigen spooraannemer het onderhoud pleegt via een afzonderlijk contract. Voorheen werden deze contracten onderhands gegund aan spooraannemers. In 2020 zijn alle onderhoudsgebieden in concurrentie aanbesteed volgens het regelgeving van het Prestatiegericht onderhoud (PGO). In 13 van de 21 onderhoudsgebieden wordt al gewerkt met een PGO.
De nieuwe onderhoudscontracten worden per gebied stuk voor stuk afgesloten via een aanbesteding in de erkende spooraannemers. Het PGO-convenant is afgesloten door: ASSET Rail, BAM Rail, Strukton Rail en VolkerRail.
Foto: Joost J. Bakker