Rover: "Niet tevreden over nieuwe dienstregeling"

Hoewel veel reizigers blij zijn met de nieuwe dienstregeling waarbij er extra treinen zullen rijden, is reizigersvereniging Rover niet tevreden met de invulling ervan. Volgens hen zou de nieuwe dienstregeling totaal moeten worden herzien.

"Stoptreinen moeten het kloppend hart zijn in plaats van intercity’s. Forensen rond grote steden worden de dupe van snelle lange afstandsritten, waar ze niks aan hebben”, vertelt voorzitter Arriën Kruyt van Rover tegenover de Telegraaf. "Nog deze maand stappen we naar het ministerie van Infrastructuur om op de toenemende tekortkomingen van NS te wijzen", aldus Kruyt.

Ook pakt de ’tienminuten-intercity’ op het traject Amsterdam-Utrecht-Den Bosch-Eindhoven bij een gros van de reizigers nadelig uit, die afhankelijk zijn van afstanden van 40 kilometer. Kruyt meent dat de nieuwe dienstregeling voor hen juist slechter zal uitpakken. De NS zegt in een reactie hierop dat er geen sprake is dat er meer belang aan de intercity's zal zijn, hoewel deze wel meer zullen rijden dan voorheen.

Uiteindelijk moeten er 130 extra treinen per dag worden ingezet waarvan er 80 Sprinters zijn en 50 Intercity's, zegt de NS.

Complexiteit

Volgens de NS zouden de reizigersverenigingen de complexiteit van de dienstregeling onderschatten "Alle ritten zijn verbonden. Wij stellen daarbij het belang van onze 1,2 miljoen dagelijkse reizigers voorop. Die willen op de beste, snelste en goedkoopste manier van A naar B reizen." Ook de proef met de tien-minutentrein is volgens hun met succes verlopen, zodat de vuurdoop kan gaan beginnen om dagelijks volgens dit schema te rijden.

Hoewel er NS belooft dat er veel mensen van de nieuwe dienstregeling profijt zullen hebben, benadrukken ze wel dat ze niet iedereen een plezier kunnen doen: "Helaas kunnen reistijden in diverse regio’s soms ook tot 20 minuten langer worden. We kunnen het nu eenmaal niet voor iedereen verbeteren."


Foto: Nederlandse Spoorwegen