NS introduceert OV-chipkaart
Vanaf vandaag is het zover. De NS is begonnen met de OV-Chipkaart. De Spoorwegen zullen deze geleidelijk invoeren om chaotische taferelen tegen te gaan. Zo zullen vanaf vandaag voor 7,50 euro anonieme chipkaarten gekocht kunnen worden bij de NS-loketten welke opwaardeerbaar zijn met een saldo. Mensen met zo een kaart kunnen ook van de overige openbaar vervoersbedrijven gebruik maken.
Later dit jaar, in december kunnen de reizigers die een voordeelurenkaart bezitten hun kaart gebruiken als OV-chipkaart. Nu kannen ze deze al in de busse, trams en metro's van de andere OV-bedrijven zoals de HTM en RET. In maart volgend jaar zijn zijn de overige abbenementshouders aan de beurt, waaronder de studenten met een OV-kaart.
In ieder geval hoeven we nog niet bang te zijn dat het papieren treinkaartje vanaf maart zal gaan verdwijnen.
‘Pas als iedereen gewend is, nemen we definitief afscheid van het papieren kaartje. We verwachten dat dit eind volgend jaar het geval is’, zegt Jacques Huberts, directeur van NS Reizigers.
20 euro tegoed
Om te reizen met de OV-Chipkaart moet men wel standaard minimaal 20 euro op de chipkaart hebben staan. Dit bedrag wordt aan het begin van elke rit binnen de NS afgeschreven, en weer bijgeschreven na het uittchecken. Dit is niet het vervangende bedrag die betaald moet worden voor het zwart rijden overigens. Dus mochten mensen vergeten uit te checken, dan zijn ze 20 euro armer.
In en uitchecken
Wie dus met de OV-Chipkaart reist en gebruik maakt van meerdere OV-bedrijven, zoals de NS en de Amsterdamse RET. Dan moet hem tussentijds wel de chipkaart uitchecken bij de NS en inchecken bij de RET.
Kilometerbundels
Ook zal de NS kilometerbundels verkopen. Hoe meer kilometers je inkopt, hoe voordeliger het reizen met de trein zal worden.
Toegang tot stations
Als de chipkaart bij de NS volledig is ingevoerd dan zullen 116 van de 381 Nederlandse stations over speciale toegangpoortjes beschikken, die bij het inchecken worden geopend. Op de overige stations zullen opwaardeerzuiltjes komen. Voor passanten die een traverse van een station gebruiken om naar de andere kant van de stad te lopen is dit juist vervelend, daarom komt de NS met zogenaamde passantenkaartjes.
Bron: Volkskrant