NS: "Klanten geven Flirt het hoogste cijfer"
Uit een onderzoek van de NS is gebleken dat haar klanten in 2017 de Flirt-trein het hoogste cijfer geven. Met een 7.8 werd de beleving in deze trein als een ruime voldoende beschouwd. In totaal konden de reizigers hun orodele geven over tien verschillende soorten treinstellen.
Uit het onderzoek is gebleken dat de Flirt wordt opgevolgd door de gemoderniseerde VIRM-dubbeldekker. Deze scoort in het onderzoek een 7,7. De Intercity Direct die over de HSL-lijn Amsterdam met Breda verbindt sluit de top 3 af met een 7,5.
Het onderzoek is een onderdeel van de Treinbelevingsmonitor. Hierin vraagt het vervoersbedrijf haar klanten om hun mening over sfeer, comfort, reinheid en veiligheid in de treinen. Ook wordt hen de vraag gesteld over hun mening over het interieur van het materieel.
Internationale score
Ook in vergelijking met internationale treinen, scoort het materieelpark van de NS goed. "Uit een internationale benchmark blijkt dat alle treinen van NS in 2015 een gemiddelde leeftijd van 18 jaar hadden. Voor de andere vervoerders was dat gemiddeld 24 jaar. Daarmee had NS in 2015 het jongste materieelpark. Sindsdien hebben we voor 2,5 miljard euro nieuwe treinen besteld om meer zitplaatscapaciteit en comfort te bieden, zoals wifi en oplaadpunten.", meldt de NS in een nieuwsbericht op hun website.
Ook zullen er de komende tijd nieuwe treinen voor de NS geleverd worden. Het gaat om 118 Sprinters (SNG), gebouwd door Spaanse fabrikant CAF, welke in het najaar van 2018 in dienst komen, en 79 Intercity Nieuwe Generatie (ICNG) van treinbouwer Alstom die per 2021 gaan rijden. Daarnaast moderniseert NS diverse treinen, waaronder de eerste generatie V-IRM dubbeldekkers. De modernisering hiervan loopt bijna over van de vier-delige reeks naar de zes-delige dubbeldekkers.
Een Flirt van de NS die Wijchen passeert.
Archieffoto: Stefan Geertsen (CC)