ProRail ziet cijfers van goederenvervoer dalen in 2017
Het vervoer van goederen over het spoor van en naar het buitenland is in 2017 licht afgenomen ten opzichte van 2016. Dat meldt ProRail in het recente jaarrapport over de ontwikkeling van goederentransport via het spoor.
Uit het rapport blijkt dat het spoorgoederenvervoer in Nederland licht is afgenomen in 2017. De redenen hiervan liggen bij twee itnernationale ontwikkelingen in Duitsland. Zo zijn de kolencentrales in Duitsland gesloten en was er een belangrijk traject bij het Duitse Rastatt, ten zuiden van Kalsruhe enige tijd afgesloten vanwege een verzakking. Vanwege de stremming van dat spoor, wat tevens een belangrijke toegangweg naar Italië en Zwitserland is, werd er voornamelijk uitgeweken op andere vormen van transport.
Door deze ontwikkelingen zouden over de Duitse grens in 2017 ongveer 42.900 goederentreinen gepasserd zijn waarbij dit in 2016 nog 44.000 waren. Een daling van 2%. Ook het tonnage van de goederen is met 2,4 procent verminderd van 72,4 miljoen naar 70 miljoen. De haven van Rotterdam heeft vanwege deze ontwikkelingen in 2017 in totaal 2000 minder treinen verwerkt. Vanwege het bëindigen van de kolencentrales in Duitsland is het transport van kolen naar Rotterdam met 40% verminderd.
Ondanks deze cijfers en ontwikkelingen heeft ProRail er vertrouwen in dat het spoorgoederenvervoer weer gaat groeien. Zo zal er de komende periode hard worden gewerkt aan Duitse uitbreiding op de Betuweroute, zodat er een nieuwe route voor vracht is die rendabeler zal zijn vergeleken met andere (goederen)spoorlijnen.
Archieffoto: Rob Dammers