Arriva hoopt eind 2018 start van grensoverschrijdende verbinding Luik en Aachen
Arriva hoopt eind dit jaar te kunnen starten met de grensoverschrijdende verbinding Luik – Maastricht – Aken. De trein moet in elk geval vanuit Maastricht naar Aken gaan rijden. Het is nog onzeker of de trein vanaf dan ook al in Luik zal starten.
"Over de verbinding van en naar Luik wordt nu druk overleg gevoerd. Wij hopen uiteraard dat het in 2018 gaat lukken,” legt Arriva uit tegenover reizigersportaal Treinreiziger.nl. Tussen Maastricht en Aken zal Arriva per december in elk geval gaan rijden. “Ervan uitgaande dat de infrastructuur in Duitsland volgens planning wordt gerealiseerd,” voegt een woordvoerder daar wel aan toe.
De 'drielandentrein' wordt ook wel Limax genoemd, een afkorting van de grote steden die de trein aan zal doen: Liège (Luik)-Maastricht-Aachen-Express. Of de trein ook zo gaat heten, weet de vervoerder nog niet. De trein zal in België na vertrek in Luik stoppen te Bressoux en Visé. In Nederland wordt er vervolgens gestopt te Maastricht, Meerssen, Valkenburg, Heerlen, Landgraaf en Eijgelshoven Markt. Tussen Maastricht en Heerlen gaat het eigenlijk om de bestaande sneltrein (lijn S5). In Duitsland stopt de trein vervolgens in Herzogenrath, Aken West en eindpunt Aken Hbf .
De bedoeling is dat reizigers naar de Duitse bestemmingen ook met de OV-chipkaart kunnen reizen. “Hoe dit er voor België uit zal zien is op dit moment nog niet bekend,” zegt Arriva. Tussen Maastricht en Luik zal voorlopig de NMBS-trein blijven rijden. Die trein zal ook Eijsden blijven bedienen.
In de eerste fase zal de Limax ieder uur rijden. Tussen Maastricht en Aken hoopt Arriva in 2021, als de spoorverdubbeling tussen Heerlen en Landgraaf klaar is, elk half uur te gaan rijden. Uiteindelijk is de bedoeling dat de trein op de hele route ieder half uur gaat rijden, maar per wanneer dat van en naar België gaat gebeuren is nog niet bekend.
Foto: Jeroen de Vries (Flickr; Creative Commons)
Bron: Treinreiziger