Mogelijk toch tien sporen in Amsterdam

Er is nog onzekerheid of het aantal sporen in Amsterdam Centraal wordt verlaagd naar negen of tien. De Volkskrant meldde donderdag dat staatssecretaris Stientje van Veldhoven heeft besloten dat Amsterdam Centraal in de toekomst negen sporen krijgt. Vandaag blijkt dat dit toch nog niet definitief is.  Mogelijk blijven toch 10 - in plaats van 9 - sporen behouden.

Dat meldt Het Parool vrijdag. Volgens de krant heeft de staatssecretaris na overleg tussen het ministerie en NS en ProRail besloten het definitieve besluit uit te stellen. Eerst gaat ProRail nog nader onderzoek doen naar verschillende scenario’s. Als dat onderzoek is voltooid, komen de partijen weer bijeen en wordt definitief een beslissing gemaakt.

Noodklok

NS luidde eerder deze maand de noodklok over de voorgestelde krimp van 15 naar 9 sporen. Topman Roger van Boxtel zei toen: “Dat is uitermate kwetsbaar richting de toekomst. NS pleit voor 10 sporen op Amsterdam Centraal, een optie die toekomstbestendig is. Kiezen voor 9 sporen is een korte termijn maatregel waarmee het spoor op de lange termijn op slot wordt gezet.” Aanvankelijk leek de brandbrief dus geen effect te hebben gehad, maar mogelijk heeft de oproep dus toch het gewenste effect.

De krimping van het aantal sporen rond Amsterdam is opmerkelijk, omdat er de komende jaren juist fors meer reizigers worden verwacht. De overgebleven perrons zouden breder moeten worden. De bedoeling is dat er net als rond Utrecht Centraal, ook rond Amsterdam Centraal een groot aantal wissels worden geschrapt. Dagelijks telt Amsterdam Centraal nu 180.000 in- en uitstappers. NS gaat ervan uit dat dit aantal de komende jaren zal groeien naar 267.000 per dag (2045).

Overstappen

Door te kiezen voor 9 in plaats van 10 sporen moeten reizigers wellicht vaker overstappen, vertelde NS eerder. Ook zouden mogelijk een aantal sprinters niet meer kunnen doorrijden naar Amsterdam Centraal, maar moeten deze bijvoorbeeld eerder keren op Sloterdijk. “Ook is het de vraag of er tijdens de verbouwing nog plaats op Amsterdam Centraal is voor internationale treinen als de Thalys, de Eurostar en de IC Brussel. Waarschijnlijk moeten de internationale treinen uitwijken naar Amsterdam Zuid zodat de binnenlandse treindiensten door kunnen gaan.” Volgens de plannen zal Amsterdam Zuid met een extra perron worden uitgebreid en zullen er twee sporen bij komen. Hiermee wordt het aantal sporen uitgebreid van vier naar zes. Ook zou het station volgens onderzoek door Treinenweb voldoende lengte hebben om de lange internationale treinen, zoals de Eurostar, te kunnen laten stoppen.

Foto: Kevin Hackert (Flickr; Creative Commons)
Het station van Amsterdam Centraal waar intercities, sprinters en internationale treinen hun stop maken. Foto: Kevin Hackert (Flickr; Creative Commons)

Bron: Treinreiziger