Klanttevredenheid, zitplaatskans en stiptheid gaan dalen bij Intercity Direct
Door de grote reizigersgroei op de hogesnelheidslijn zal de zitplaatskans de komende jaren afnemen. Pas in 2021, bij de introductie van de Intercity Nieuwe Generatie (ICNG) kan de zitplaatskans bij Intercity Direct verbeteren. Ook de stiptheid van de snelle intercity zal achteruit gaan, net als de klanttevredenheid. Dat staat in een onderzoek Railistics en Triple Bridge, dat op verzoek van het ministerie van Infrastructuur is uitgevoerd.
De verwachting is dat NS tot 2019 wel de beloofde zitplaatskans en klanttevredenheid zal realiseren. In 2015 en 2016 scoorde NS nog onvoldoende op de zitplaatskans bij Intercity Direct, maar doordat de indicator gewijzigd is lukt dit sinds 2017 wel. Op het gebied van stiptheid verwachten de onderzoekers dat de beloofde reizigerspunctualiteit dit jaar niet gehaald wordt. In 2019 zal het erom spannen, maar vanaf 2020 zou dat wel weer moeten lukken.
Intercity Direct
Sinds 2009 rijdt de Intercity Direct (aanvankelijk onder de naam Fyra) op de hogesnelheidslijn en blijven de prestaties op het gebied van stiptheid achter. Toch is er bij de vaststelling reizigerspunctualiteit in 2016 geen inschatting gemaakt van de haalbaarheid. Er is wel gekeken naar de stiptheid in het verleden, maar niet naar de geplande veranderingen op de HSL. Eerder al werd bekend dat de prestaties dit jaar zullen dalen, doordat Intercity Brussel 4x per dag naar Den Haag gaat rijden. Dat heeft ook negatieve gevolgen voor de stiptheid van Intercity Direct.
De onderzoekers willen dat Amsterdam Centraal als eindbestemming heroverwogen wordt, ook moet bekeken worden of de snelheid van Thalys niet verlaagd moet worden. ProRail en NS stellen dat alleen door ingrijpende wijzigingen aan de spoorbaan de punctualiteit kan stijgen naar het niveau van het normale spoor. Hoeveel geld er nodig is, zeggen de bedrijven niet. Ingewijden schatten de kosten in NRC Next op 700 miljoen euro.Het was juist bij aanbesteding van de hogesnelheidslijn, zo’n 15 jaar geleden, de bedoeling dat de betrouwbaarheid op de HSL hoger zou zijn dan op het normale spoor.
De NS benadrukt dat er vanaf 9 april 246 treinen via de HSL gaan rijden. “Dat klinkt heel veel, maar op het drukste deel van de HSL (Schiphol – Rotterdam), gaat het om circa 160 treinen. Ter vergelijking: tussen Rijswijk en Rotterdam rijden naar schatting wel meer dan 350 treinen per dag” legt Treinreiziger.nl redacteur Hildebrand van Kuijeren uit. “De complexiteit zit hem vooral in de verschillende systemen. Bij het omschakelen tussen het gewone spoor, en de HSL gaat het vaak fout”.
Foto: Rob Dammers
Bron: Treinreiziger