Nieuwe spoorbrug Utrecht mogelijk aanstaande maandag in gebruik
Als alles dit weekend goed gaat rijden de eerste treinen maandagochtend 16 april over de gloednieuwe spoorbrug bij Utrecht. ProRail en aannemer BAM sluiten de sporen op de brug komend weekend aan op het spoornetwerk. Tijdens de werkzaamheden rijden er geen treinen tussen Utrecht Centraal en Woerden.
Om groei van het treinverkeer mogelijk te maken, werkt ProRail aan de verdubbeling van het spoor tussen de stations Utrecht Centraal en Leidsche Rijn. Onderdeel van de spoorverdubbeling is de nieuwe spoorbrug over het Amsterdam-Rijnkanaal. Die brug werd in november 2017 tussen de twee bestaande bruggen ingelegd wat precisiewerk was.
In de maanden daarna heeft ProRail met haar aannemers zich hard gemaakt om de brug gereed te krijgen. Denk aan plaatsing ballast, beveiliging, seinen, dwarsliggers, bovenleiding en sporen. Door al die aanpassingen is de brug in die tijd dubbel zo zwaar geworden. "In het weekend van 14 en 15 april sluiten we de sporen daadwerkelijk aan op de rest van Nederland. Maandagochtend 16 april kunnen de eerste treinen erover heen.", meldt de spoorbeheerder.
Spoorverdubbeling eind oktober een feit
De spoorverdubbeling - het laatste stukje viersporigheid op de lijn tussen Utecht en Woerden - is maandag nog niet klaar. De 'oude' spoorbrug die naast de nieuwe ligt wordt vanaf maandag 16 april geluidsarmer gemaakt. En door de brug op te hogen wordt de doorvaarthoogte voor de scheepvaart vergroot. In de herfstvakantie in oktober wordt 9 dagen en nachten achter elkaar doorgewerkt, zodat daarna alle vier de sporen in gebruik kunnen worden genomen en dat dus over beide spoorbruggen kan worden gereden.
Met deze verdubbeling moet het ontbrekende puzzelstukje van het Randstadspoor worden ingevuld. Met vier sporen kan de de capaciteit op het spoor tussen Woerden en Utrecht verdubbeld worden van vier naar zes Sprinters per uur. Ook komt er hiermee een eind aan de langdurige sporenuitbreiding tussen Woerden en Utrecht welke vanaf 1995 in diverse fases van start ging.
Foto: ProRail
Bron: ProRail