Startsein gegeven voor elektrificatie Landgraaf - Herzogenrath
Op station Landgraaf is dinsdagmiddag het startschot gegeven voor de elektrificatie van het 6,5 km lange spoor tussen Landgraaf en het Duitse Herzogenrath. Dat is nodig om eind dit jaar te kunnen starten met een rechtstreekse treinverbinding tussen Maastricht en Aachen (Aken).
Het aanleggen van bovenleiding is volgens ProRail 'een technisch hoogstaand project' welke zij uitvoeren in samenwerking met aannemer Strukton. Zo worden er op gelijke afstanden bovenleidingsportalen aangelegd langs het traject. Ook wordt er om de spanning te leveren een onderstation in Eygelshoven en een schakelstation in Landgraaf gebouwd. Bij de grensovergang wordt een zogeheten spanningssluis gebouwd die zorgt dat de trein kan omschakelen van de Nederland spanning naar de Duitse spanning en omgekeerd.
Mijlpaal voor internationaal treinreizen
De elektrificatie van het 6,5 km lange traject Landgraaf – Herzogenrath is het eerste project dat in uitvoering gaat voor een verbeterde internationale treinverbindingen tussen Zuid-Nederland en Duitsland. In 2014 is over dit werk bestuurlijke overeenstemming bereikt en twee jaar geleden zette de toenmalige staatssecretaris voor Milieu en Infrastructuur, Sharon Dijksma, hiervoor het sein op groen. Naast een bijdrage van de Europese Unie zorgen het Rijk, provincie Limburg en de regio voor de bekostiging van dit project.
Rechtstreeks, één keer per uur
Eind dit jaar moeten de werkzaamheden voor de elektrificatie zijn afgerond. Vervoerder Arriva gaat met ingang van de nieuwe dienstregeling per 9 december 2018 binnen de Limburgse OV-concessie één keer per uur een drie-landen treindienst uitvoeren tussen Luik - Maastricht en Aken, ook bekend als de LIMAX verbinding. Arriva heeft bevestigd dat ze op Aachen in ieder geval een OV-chippaal willen aanbieden voor Nederlandse chipkaarten. Hiermee moet er een gelijkwaardige reismogelijkheid ontstaan die de vervoerder ook tussen Groningen en het Duitse Weener biedt.
Op dit traject zullen dan nieuwe driedelige FLIRT-treinen gaan rijden die speciaal gebouwd zijn om met drie soorten spanningen om te kunnen gaan. Deze worden momenteel beproefd.
Werkzaamheden
Het elektrificeren van het spoor tot de Duitse grens is een gezamenlijk project van ProRail en de provincie Limburg. Met het programma EurekaRail (link is external) spannen de Zuid-Nederlandse provincies Noord-Brabant en Limburg zich, ondersteund door het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, in voor snellere, comfortabelere grensoverschrijdende (trein)verbindingen tussen Duitsland, België en Nederland.
De eerste grote werkzaamheden aan de elektrificatie vinden al plaats in de meivakantie. Van zaterdag 28 april tot en met zondag 6 mei wordt er 9 dagen lang gewerkt tussen Heerlen en Herzogenrath/Kerkrade. Omdat er dan ook aan het spoor wordt gewerkt zullen er deze periode geen treinen rijden op dit traject.
Foto: Algont
Bron: ProRail