NS: Tweede stoptrein tussen Roosendaal en Antwerpen vanaf 2019
De NS is van voornemens om een tweede stoptrein per uur tussen Roosendaal en Antwerpen te laten rijden. Dat is de uitkomst van een antwoord van de Gedeputeerde Staten op vragen van de de PvdA-Statenfractie.
Commissaris van de Koning Wim van de Donk schrijft dat de NS daar in principe klaar voor is, dat het nog wachten is op de aanpassing van het treinbeveiligingssysteem. De Belgische treinen rijden op hun eigen beveiligingssysteem (TBL1+), en die moet worden doorgetrokken naar Roosendaal.
Roosendaal raakte eerder dit jaar de Beneluxtrein kwijt doordat deze tegenwoordig via de HSL-lijn rijdt, en In Breda een stop maakt. Hiermee is de reisduur voor Roosendalers die naar Antwerpen willen reizen aanzienlijk langer geworden omdat er uitsluitend een stoptrein op dit traject rijdt. De stad pleit voor een terugkeer van een snelle verbinding naar de Vlaamse stad.
Gemengde gevoelens
Verantwoordelijk wethouder Cees Lok meldt tegenover de Stentor dat hij gemengde gevoelens heeft over een tweede stoptrein: "Ik ben blij en teleurgesteld tegelijk. Want dit is voor Roosendaal maar een minimale oplossing. Natuurlijk zijn twee treinen beter dan één trein, maar wij blijven inzetten op de terugkeer van een snelle verbinding naast een stoptrein. Het doortrekken van de lijn Essen-Charleroi zou beter zijn."
Momenteel hinder vanwege minder treinstellen
Vorige maand werd bekend dat de stoptrein tussen Roosendaal en Antwerpen de komende maanden sterk gehinder wordt vanwege de ouderdom van de treinstellen, en de momenteel lopen de revisie ervan. Momenteel zijn de gereviseerde stellen nog niet in Nederland toegelaten, maar volgens de NMBS wordt er aan gewerkt.
"We zetten de treinen (van het oudere type, red.) ook in op andere trajecten. Bijvoorbeeld tussen Turnhout - Antwerpen en Turnhout - Brussel. Daar hebben we ook genoeg materieel voor nodig", zegt NMBS-woordvoerder Bart Crols.
De MS75-treinstellen van de NMBS met de nummers 830 en 826 in Roosendaal.
Foto: Alfenaar