Stoelen Fyra vrijwel leeg

Het is niet bepaald druk tijdens de spitstijden in de Fyra die op de HSL rijdt, ter vergelijking met een reguliere trein van de NS die helemaal stampvol zit. Van de beschikbare 500 zitplaatsen zijn er gemiddeld maar 115 bezet. De leegte namelijk te maken met de toeslag van 7,40 euro die men voor een enkele reis betaalt. In de meeste gevallen van de reizigers betaalt hun baas deze.

Het voordeel van de Fyra die over de HSL rijdt  is dat deze maar liefst 43 minuten over een ritje Amsterdam - Rotterdam doet. Terwijl de NS er zelf 59 minuten over doen. Wel is het zo dat de snelheid niet extreem veel hoger is dan de NS. Op het HSL-traject wordt nog steeds 160 km/h gereden. Pas zodra de nieuwe Fyra V250 treinstellen door de bouwer AnsaldoBreda worden geleverd zal de snelheid opgehoogd worden naar 250 km/h.

Een conducteur van NS HiSpeed hadttegenover NRC Handelsblad te zeggen dat er niet valt aan te ontkomen om de prijs te verlagen, maar een woordvoerder van de NSHispeed zei dat dit niet aan de orde is. “We worden hier niet zenuwachtig van.” NS Hispeed verwacht dat meer mensen de trein zullen nemen als ze nog frequenter zullen gaan rijden.

Bron: Nieuws uit Amsterdam