Alstom start productiefase voor Intercity Nieuwe Generatie
De bouw van de 'Intercity Nieuwe Generatie' van de NS is een nieuwe fase ingegaan. Met de overhandiging van het designbook aan NS is het ontwerp van de nieuwe trein tot in detail klaar waarmee de productie van start gaat.
In het Poolse Katowice waar de trein gebouwd wordt door Alstom liggen kilometers aluminium profielen. "Je kunt je nauwelijks voorstellen dat dit een trein wordt, maar treinenbouwer Alstom weet precies hoe ze er een Intercity Nieuwe Generatie van moet bouwen.", schrijft NS-woordvoerderster Ingeborg de Boer op de NS-website.
"In de productiehal last een indrukwekkende lasrobot de lange delen van de carbody (het casco van de trein). Lassers doen het handwerk dat nodig is voor de moeilijke lasverbindingen. Langzaam verschijnen vloer, wanden en dak, deze maand wordt dat het eerste rijtuig. In de spuithal krijgt de trein zijn kleur, om in de splinternieuwe montagehal een echte trein te worden. Hier vult de trein zich met kilometers bedrading, stuurtafels, stoelen, bagagerekken en verlichting." vervolgt ze.
De Boer zegt dat er 1.000 werknemers actief zijn met de realisatie van de nieuwe trein. Hiervan werken er ongeveer 500 bij Alstom en minstens nog eens zoveel bij hun onderleveranciers die onder andere het interieur maken, en technische systemen bouwen.
Zodra de eerste ICNG de fabriek verlaat, start het testprogramma. In 2021 moet de ICNG worden toegelaten om in Nederland te mogen rijden. Vanaf 2021 zal er worden gereden over de HSL tussen Amsterdam naar Breda. In 2022 volgt het traject Eindhoven - Den Haag. In de jaren daarna zal de trein op meerdere Intercity-verbindingen gaan rijden, waarvan nog niet bekend is welke dit zullen zijn.
Foto's van een gepresenteerde houten presentatie-model.
Foto's: Treinenweb
Bron: Nederlandse Spoorwegen