Japanse spoorwegmaatschappij door het stof vanwege te vroeg vertrokken trein
De spoorwegen in Japan houden zich vast aan hun stiptheid. Ze waren niet blij toen een trein 25 seconden te vroeg het perron verliet. De Japanse spoorwegmaatschappij verontschuldigde zich nederig bij de reizigers die hun trein gemist hadden.
De trein had om precies twaalf over zeven 's ochtends moeten vertrekken van station Notogawa. Echter was de machinist in verwarring en dacht dat hij om elf over zeven moest vertrekken. Toen hij zag dat er geen reizigers meer op het perron stonden besloot hij zijn trein ver laten vertrekken. Echter bleek dit 25 seconden te vroeg te zijn. Enkele andere reizigers kwamen net op dat moment toen de vertrekprocedure in gang werd gezet nog het perron opdraven.
Excuses
De spoorwegmaatschappij gaat in een persbericht diep door het stof: 'Het grote ongemak dat we hebben veroorzaakt is onvergeeflijk. We gaan nu ons gedrag evalueren om te voorkomen dat zoiets opnieuw kan gebeuren.'
Dit is de tweede keer in een half jaar tijd dat een spoorwegmaatschappij in Japan een trein te vroeg liet vertrekken, waarbij er excuses is gemaakt. In november vertrok een trein namelijk 20 seconden voor de geplande tijd.
Klachten ingediend
Een aantal reizigers die net aan kwamen lopen op het moment dat de bewuste trein wegreed een klacht ingediend. Ze zouden vanwege hun gemiste aansluiting zes minuten langer hebben moeten wachten op de volgende trein, en kwamen daardoor te laat op hun school of werk.
Stiptheid
In Japan vertrekken de treinen precies op tijd. De vertrektijden worden daarom in seconden aangegeven, in plaats van minuten. Wanneer het openbaar vervoer meer dan vijf minuten later aankomt dan gepland, kunnen reizigers zelfs met een 'certificaat van vertraging' aan een werkgever laten zien het hun geen blaam treft, en dat de vervoerder de schuldige is.
Foto: Pixabay