ProRail neemt maatregelen voor opvang van 45% meer reizigers in 2030

Spoorbeheerder ProRail verwacht de komende 10 jaar 45 procent meer reizigers. Door deze verwachting hebben ze besloten om de komende jaren 20 miljard euro te investeren in vernieuwing en verbetering van het spoor.

ProRail-topman Pier Eringa zegt tegenover De Telegraaf dat het aantal reizigers de komende tijd flink zal stijgen. Waar hij eerder meldde dat er een groei van 30 procent werd verwacht, zou dit zelfs opgeschroefd kunnen worden naar 45 procent. "Mensen zijn de files op de weg en in de stad zat en worden massaal de trein in gejaagd. Prima natuurlijk, maar er moet wel wat gebeuren om die explosieve groei op te vangen", aldus Eringa.

De topman geeft aan dat er tot 2030 zeker 20 miljard euro nodig in om te blijven investeren in het spoor. "Daarmee kunnen we een groot deel van de verwachte groei faciliteren, zoals meer ruimte voor meer treinen die sneller en korter op elkaar rijden, grotere stations en extra opstelplaatsen van beveiligingssystemen."  Echter is de 20 miljard euro voor langere termijn nog niet voldoende omdat er in de Randstad steeds meer woningen komen, en dat er veel knelpunten komen. "Uitbreiding kan dan ook alleen in combinatie met een lightrail, deeltaxi of bijvoorbeeld de e-bike." aldus de topman.

Utrecht

Eerder deze week werd bekend dat Utrecht een tweede intercitystation moet krijgen om het explosieve stijgende aantal reizigers op te kunnen vangen. De huidige infrastructuur van Utrecht is niet bestand tegen de verwachtte groei, en zullen voorzien in knelpunten op wegen, fietspaden en het openbaar vervoer in de bus, tram en de trein. Volgens de gemeente moet er snel iets gebeuren.

Voor de komende jaren hebben zowel de provincie als de gemeente Utrecht 100 miljoen euro gereserveerd om het openbaar vervoer netwerk van de stad aan te pakken, echter is dat volgens hen niet voldoende om de verwachtte groei aan te kunnen.

Amsterdam

Ook Amsterdam kampt met knelpunten die in de toekomst alleen maar groter zullen worden als er geen actie wordt ondernomen. Momenteel nemen op Amsterdam Centraal 180.000 reizigers per dag de trein, en dat zullen er naar verwachting in 2030 er 280.000 reizigers zijn, verwacht ProRail.

Om de capaciteit het hoofd te bieden moet er ruimte worden gemaakt voor passerende goederentreinen, moeten de liften en roltrappen worden uitgebreid, en zullen de sporen en wissels verlegd moeten worden. 

Ook Amsterdam Zuid zal drie keer zo groot gaan worden, en mogelijk in de toekomst het station gaan worden voor internationale treinen. Op die manier zou Amsterdam Centraal ontlast moeten worden, waarbij het aantal sporen wordt uitgedund naar vijftien naar negen of tien.

Meer sporen

Niet alleen in de Randstad wordt er door ProRail gewerkt aan het toekomstbestendig maken van het spoor, maar in heel Nederland worden er maatregelen genomen. Zo wordt de Maaslijn tussen Nijmegen en Roermond de komende jaren geëlektrificeerd zodat er meer treinen kunnen rijden en op hogere snelheid. Ook zal de spoorlijn tussen Heerlen en Herzogenrath meer sporen gaan krijgen.

In het kader van Programma Hoogfrequent Spoor (PHS) zal ook in Friesland zal de spoorlijn tussen Groningen en Leeuwarden in de toekomst een extra sneltrein krijgen. Hiervoor zal er tussen Hoogkerk en Zuidhorn over een lengte van 8 kilometer een extra spoorlijn worden aangelegd. Ook bij Zwolle zal het spoor ook worden aangepast in de richting van Herfte zodat er meer capaciteit zal ontstaan door de plaating van een dive-under.

Tussen Delft en Rijswijk zullen er twee extra sporen worden aangelegd zodat er vier sporen zijn. Ook zal het station van Delft dan twee extra perrons krijgen, waarbij tijdens de bouw van het nieuwe ondergrondse station al rekening mee is gehouden. Naar verwachting zullen deze werkzaamheden van medio 2019 tot eind 2024 plaatsvinden.

Meer stations en meer capactieit

Ook wordt er hard gewerkt aan de realisatie van nieuwe stations, zoals Zoetermeer-Lansingerland welke in eind dit jaar geopend zal worden. Bestaande stations worden ook tevens opgeknapt, zoals Utrecht Centraal waar momenteel wordt gewerkt aan de vernieuwing van het stationsgebied en de drukste reizigerstunnel. In Driebergen en Ede zullen de stations ook een flinke opknapbeurt krijgen, en recentelijk is het nieuwe station in Assen na een vernieuwing die ruim een jaar duurde weer geopend.


Foto: Treinenweb