Frankrijk koopt locomotieven bij Stadler
De Zwitserse treinfabrikant Stadler, de Franse railgoederenvervoerders VFLI en leasemaatschappijen Alpha Trains hebben de contracten getekend voor de aankoop van twaalf diesel-elektrische locomotieven EURO4001 en het prototype van de EURO DUAL locomotief.
Beide modellen maken deel uit van de nieuwe generatie zesassige locomotieven, ontwikkeld door Stadler in het Spaanse Valencia voor de Europese markt. VFLI zal de 13 nieuwe locomotieven gebruiken voor het goederenvervoer per spoor in Frankrijk en België
VFLI
De Franse railgoederenvervoerders VFLI, welke een dochteronderneming van de SNCF is, maakt al sinds 2013 gebruik van de locomotieven. Momenteel bezitten ze 19 EURO4000-locomotieven, waarvan de laatste eind 2017 werd opgeleverd. Met deze nieuwe aankoop is VFLI de de eerste Franse vervoerder die de nieuwe generatie locomotieven in haar vloot zal hebben. De locomotief is ontworpen in de Stadler fabriek in Albuixech.
EURO4001
De contracten omvatten ook de levering van twaalf EURO4001 diesel-elektrische locomotieven. VFLI koopt er drie en en huurt de resterende negen via Alpha Trains. De EURO4001 is de opvolger van de zeer succesvolle EURO4000. Deze locomotief heeft de ongelooflijke kracht en betrouwbaarheid van zijn voorganger geërfd. De zesassige dieselelektrische locomotief met Co'Co'-assenindeling bezit een motor van 2800 kW die zeer krachtig is voor goederenvervoer. De locomotief kenmerkt zich ook door hoge flexibiliteit, tractie, laag energieverbruik wat dus resulteert in lagere bedrijfskosten voor de vervoerder.
Alpha Trains
Leasemaatschappij Alpha Trains bezit ook een reeks van dertig EURO4000-locomotieven die bij diverse vervoerders en Spanje en Portugal worden ingezet. Alpha Trains breidt momenteel haar activiteiten uit door extra Stadler-locomotieven in Frankrijk te leasen.
EuroDUAL
Een prototype van de EuroDUAL wordt ook aangekocht door VFLI, en zal worden gebruikt voor de toelating van de nieuwe locomotief in Frankrijk en België. De veelzijdige locomotief kenmerkt zich als een hybride locomotief: Ze kunnen rijden op geëlektrificeerde lijnen voorzien van 25 kV wisselstroom en 1,5 kV gelijkstroom, waarbij er een vermogen wordt opgewekt van 7000 kW. Maar ook kan de trein op diesel rijden door het gebruik van een krachtige IIIB-dieselmotor met 2.800 kW.
Dankzij het hoge vermogen en de hoge tractie en het ultramoderne adhesiecontrolesysteem, kan het langere en zwaardere treinen vervoeren. Daarbij komt nog de operationele flexibiliteit van de krachtige dieseltractie en de milieuvoordelen van elektrische tractie.
De EURODUAL is het technologische antwoord van Stadler op de uitdagingen van grensoverschrijdende verbindingen. Iñigo Parra (CEO van Stadler Valencia), benadrukt het belang van het project en de voordelen van het nieuwe platform: "De EuroDUAL is het resultaat van vele jaren werk en de middelen die we hebben geïnvesteerd in onderzoek, ontwikkeling en innovatie. Met zijn moderne technologie dekt de locomotief alle behoeften efficiënt en betrouwbaar af. De spoorwegexploitanten hebben hierdoor profiet van economische en ecologische voordelen"
Foto: Stadler