Infrabel laat impact van treinbotsing zien door crashtest

De Belgische spoorbeheerder Infrabel heeft op een spoorwegovergang een zware locomotief op een stilstaande auto laten botsen. Het incident is een onderdeel van een schokkende campagne waarbij de Belgische spoorwegbeheerder aan iedereen duidelijk wil maken wat de impact is als een trein op een auto botst.

De crashtest werd op zondag 6 mei uitgevoerd door Infrabel en en onderzoeksinstituut Vias Institute op een buiten dienst gesteld stuk spoor bij de Belgische plaats Bergen. Voor de veiligheid werd een deel van de omgeving afgezet en bewaakt door brandweer, politie en spoorwegpersoneel.

Botsing

De locomotief die bij de bosting werd ingezet was onbemand. Een andere bemande locomotief werd ingezet om de lege locomotief voort te duwen waarna deze op 500 meter de remming inzette. Hierdoor reed de lege locomotief uiteindelijk met een snelheid van 75 kilometer per uur, wat een gemiddelde snelheid van een vrachttrein is', in op de achterkant auto die was voorzien van testpoppen. Bij de impact tolde de auto om zijn as en raakte deze zwaar beschadigd. De brokstukken van de wagen slingerden hierbij in het rond en kwamen vele meters verspreid rond het wrak op en naast het spoor terecht. De locomotief kwam 150 meter na de overweg tot stilstand.

Het artikel gaat na de foto verder

Foto: Infrabel

Dodelijk

De situatie die werd nagebootst zou in het echte geval dodelijk zijn geweest voor de drie inzittenden, verklaart Infrabel. Zowel de auto als de poppen waren voorzien van sensoren, zodat alle krachten tijdens de crashtest gemeten konden worden.

Tijdens de aanrijding werd er een kracht van 60G gemeten, wat gedeeltelijk is geabsorbeerd door de auto en voor een groot deel op de poppen terecht is gekomen. Dit betekent dat de inzittenden bij een dergelijke bosting 60 keer hun eigen lichaamgewicht voelen, wat dodelijk is. In vergelijking met een getrainde straaljager-piloot van 70 kilogram zou deze tot 9G maximaal aan kunnen. "De kans dat iemand levend uit een dergelijke aanrijding komt is dus zeer klein," zegt Infrabel.

Campagne

Volgende Infrabel kwamen er in 2017 kwamen zestien mensen bij een soortgelijk ongeluk om het leven. Dat waren er vijf meer dan in het voorgaande jaar. Door ongevallen op overwegen zouden er dagelijks gemiddeld tweeëneenhalf uur vertraging worden veroorzaakt.

Bij deze campagne is gebruik gemaakt van drie drones en twintig camera's die zich in de trein, de auto en rondom het spoor bevonden. Deze hebben de beelden voor de campagne-film gemaakt.

Bij de crashtest werden er van te voren tientallen veiligheidstesten gerealiseerd, en waren er 160 medewerkers betrokken op zowel het spoor als achter de schermen om alles veilig en vlot te laten verlopen.


Foto en video: Infrabel