Staking in regionaal openbaar vervoer, dit zijn de gevolgen

Vakbonden CNV en FNV zetten de OV-staking door. Vanaf woensdag 27 juni rijden er voor zeker drie tot vijf dagen geen bussen in vrijwel heel Nederland. Treinen van NS zullen gewoon rijden, maar andere treinen kunnen uitvallen. De Vereniging Werkgevers Openbaar Vervoer (VWOV) is woedend dat de staking doorgaat.

CNV heeft een staking aangekondigd voor tenminste 3 dagen (72 uur), bij FNV gaat het om een staking van onbepaalde duur. De kans is dus dat ook na vrijdag het openbaar vervoer plat blijft liggen.

Gevolgen treinen

  • De treinen van Arriva rijden niet in Limburg. De Arriva-treinen in Groningen, Friesland, Achterhoek-Rivierenland rijden wel. Ook de Arriva-trein Dordrecht – Geldermalsen rijdt naar verwachting wel, evenals de regionale Arriva-treinen onder de vlag van Blauwnet (Zwolle – Emmen, Almelo – Hardenberg).
  • De Blauwnet-treinen van Keolis zullen wel rijden, maar mogelijk minder vaak. Zutphen – Hengelo – Oldenzaal rijdt wel volledig.
  • NS-treinen zullen gewoon rijden.

Gevolgen bussen

  • Connexxion zal op de drukste lijnen proberen zoveel mogelijk beperkt vervoer aan te bieden. Onduidelijk is waar dat zal lukken. Connexxion rijdt soms ook onder andere merknamen, zoals Breng, Door Zeeland en Hermes.
  • De Arriva-bussen zullen in de regel niet rijden. Alleen het busvervoer in Achterhoek-Rivierenland rijdt wel, alleen niet rond de vestiging van Tiel. Bij eerdere stakingen reden ook de bussen op de Waddeneilanden, daar maakt Arriva echter nu geen opmerking over. Soms rijdt Arriva onder een andere merknaam, zoals in Noord-Brabant samen met Connexxion onder de naam Bravo.
  • Keolis rijdt niet of minder vaak. Keolis rijdt soms ook onder andere namen, zoals Syntus en Allgobus.
  • Bussen van EBS en Qbuzz (incl. U-OV) rijden niet of minder vaak. Dit geldt ook voor de trams in Utrecht.
  • De Amsterdamse vervoerder GVB zal in de regel binnen Amsterdam gewoon rijden. Zowel bus, tram als metro. Mogelijk worden de busdiensten die de stad verlaten ingekort.
  • De bussen van de Haagse vervoerder HTM zullen in de regel gewoon rijden. Dat geldt ook voor de trams en RandstadRail.
  • Bij de Rotterdamse vervoerder RET kunnen er bussen uitvallen, trams en metro’s rijden wel gewoon. Vooral op de streeklijnen, bijvoorbeeld rond Ridderkerk, kan de hinder aanzienlijk zijn. Bij eerdere stakingen viel de hinder bij de meeste stadsbuslijnen mee.

Houders van een abonnement hebben recht op restitutie van het abonnementsgeld, vervangend vervoer wordt niet vergoed. Veel vervoerders hebben eerder aangegeven geen administratiekosten in rekening te brengen, formeel kan dat wel. Zie ook deze site voor meer informatie.

Plaspauzes

Volgens de vakbonden is de werkdruk in het openbaar vervoer te hoog, ook eisen de vakbonden een hoger salaris. De vervoerders hebben eerder 2,75% per jaar voor de duur van drie jaar aangeboden. Aanvankelijk leken de bonden dit te accepteren, maar de leden van de vakbond wezen dit akkoord uiteindelijk af. Volgens de bonden hebben de chauffeurs ook te weinig plaspauzes. Ze willen elke 2,5 uur een betaalde plaspauze van 5 minuten. Vervoerders zijn de bonden hierin al tegemoetgekomen. “We zorgen ervoor dat er, waar dat nog niet het geval was, gemiddeld elke 2,5 uur gelegenheid en een voorziening is om naar het toilet te gaan. Per regio en per bedrijf nemen we aanvullende maatregelen om de werkdruk te verminderen.” Toch is dit nog niet voldoende om een staking af te wentelen.
Verbijsterd

De werkgevers zijn verbijsterd over de houding van de bonden en het verloop van de onderhandelingen. Fred Kagie, voorzitter van de werkgeversorganisatie VWOV: “Er is een stroming binnen de vakbond die geen deal lijkt te willen. We hebben een intern vakbondsbericht waaruit blijkt dat het uitstel van twee dagen er alleen maar is gekomen om de media en het publiek te beïnvloeden. Er staat onder andere in: (…) als we tegen de pers zeggen dat we die 2 dagen nodig hebben om een allerlaatste kans te benutten om een staking te voorkomen, scoren we weer een extra puntje bij het publiek (…).”

Werkwilligen

Ook de houding van vakbonden binnen de OV-bedrijven wekt de woede van de werkgevers. Kagie: “We hebben berichten in ons bezit gekregen waarin vakbondsbestuurders hun leden oproepen om werkwilligen te fotograferen en te filmen. Bij in ieder geval één van de OV-bedrijven circuleert onder vakbondsleden een lijst van werkwillige collega’s, deze collega’s worden thuis opgebeld en bedreigd en ze worden op het werk genegeerd. Collega’s die bereid zijn te werken, worden op een agressieve manier aangesproken door de vakbond.”

Niet meebewegen

FNV Streekvervoer heeft een hele andere lezing over het conflict. Paula Verhoef, eerste onderhandelaar FNV Streekvervoer: “De werkgevers moesten een beweging maken om de werkdruk iets te verminderen. Dat wilden ze niet. Buschauffeurs hebben nu per dag 2 x 15 minuten pauze. Een extra pauze van 5 minuten is absoluut een redelijke eis. Het is zeer teleurstellend dat de werkgevers niet eens een klein beetje wilden meebewegen. De werkdruk in het streekvervoer is de laatste jaren gierend uit de hand gelopen.”

Foto: Rob Dammers (Creative Commons;Flickr)
Foto: Rob Dammers (Creative Commons;Flickr)

Bron: Treinreiziger