Veel animo van publiek bij werkzaamheden Zwolle
Er is veel animo van toeschouwers om de werkzaamheden rond station Zwolle te bekijken. Belangstellenden kijken massaal vanaf de blauwe fietsbrug en achter de hekken naar de aanpassingen die aan het station en de sporen wordt gedaan. Hiervandaan is een mooi overzicht te zien van de werkzaamheden.
De voorbereidingen voor de werkzaamheden hebben ruim vijf jaar in beslag genomen, een aanzienlijke tijd omdat het spoor rond Zwolle de komende twee weken op slot gaat, vanwege de ingrijpende werkzaamheden. Reizigers tonen er begrip voor en de NS zet honderden treinvervangende bussen in om reizigers in alle zeven richtingen te kunnen vervoeren.
De werkzaamheden zijn afgelopen vrijdag gestart en duren nog tot 15 juli. De sporenknooppunt bij Zwolle is het op één na grootste van het land en zal een stuk efficiënter gevorm gaan worden. Zo worden er de komende tijd 24 wissels verwijderd, en komen er 5 nieuwe wissels voor terug. Ook worden er sporen verlegd, en zal het perron bij spoor 8, 9, 10 aangepast worden zodat de nieuwe sneltrein naar Enschede er ook kan stoppen.
Ook wordt er de komende jaren gewerkt aan de sporenaansluiting tussen Zwolle en Herfte, zodat de Arriva-trein richting Emmen niet meer gelijkvloers hoeft te kruizen.
Toekomstige werkzaamheden
Zo is er, omdat in de komende jaren Zwolle vaker dicht zal zijn vanwege verbeteringen aan het spoor, in ’t Harde een extra perron gebouwd, direct naast de parkeerplaats. En op Meppel staat een extra loopbrug om reizigers het overstappen te vergemakkelijken. Zo probeert ProRail de reizigers tegemoet te komen. De loopbrug is overigens een duurzame herplaatsing van de brug uit Assen.
Station Zwolle (Foto: Treinenweb)