Waterstoftrein iLint toegelaten in Duitsland
De waterstoftrein Coradia iLint van Alstom heeft in Duitsland met succes de toelatingsprocedure doorlopen. De treinen mogen vanaf nu in de reizigersdienst worden ingezet. De iLint is de eerste reizigerstrein ter wereld die op waterstof rijdt.
Ter ere van de certificering van de trein was er een ceremonie georganiseerd. Daarbij was ook de Duitse federale minister van Verkeer, Enak Ferlemann, aanwezig. Ferlemann sprak op het evenement lovend over de nieuwe trein. “Een wereldprimeur voor Duitsland: met goedkeuring van de Duitse spoorwegautoriteiten (EBA) sturen we de eerste passagierstrein met brandstofceltechnologie op de rails. Vooral op secundaire lijnen, waar geen bovenleiding beschikbaar is, zijn deze treinen een schone en milieuvriendelijke optie. Daarom ondersteunen en promoten we de technologie”, aldus de minister. De Duitse overheid stelde eerder een subsidie beschikbaar van 8 miljoen euro.
Fabrikant Alstom is uiteraard eveneens lovend over de nieuwe treinen. De fabrikant stelt dat de iLint een duurzaam alternatief vormt voor de vervuilende dieseltreinen. “Deze goedkeuring is een belangrijke mijlpaal en een beslissende stap op weg naar schone en toekomstgerichte mobiliteit. Alstom is enorm trots op deze door waterstof aangedreven regionale trein”, jubelt de directeur van Alstom.
De Duitse deelstaat Nedersaksen heeft in november 2017 als eerste waterstoftreinen besteld. Het gaat om 14 iLint-treinen. Alstom mag niet alleen de treinen bouwen, maar ook voor 30 jaar onderhouden. Vanaf deze zomer zullen twee prototypen worden ingezet op het Duitse Elbe-Wesernetwerk. Vanaf december 2021 is het de bedoeling dat de treinstellen worden ingezet tussen Bremerhaven, Bremervörde en Buxtehude.
Eerder meldde Alstom al dat de nieuwe treinen een topsnelheid hebben van 140 kilometer per uur. De treinen zullen tanken bij een eigen vulstation. Met de inhoud van één tank kunnen de treinen een afstand tot 1000 kilometer afleggen.
De waterstof-trein 'iLint' op de InnoTrans-beurs 2016 in Berlijn.
Foto: Treinenweb
Bron: Treinreiziger