NS geeft prioriteit aan airco's tijdens zomerweer
De NS geeft deze zomer de prioriteit aan alle 5000 airco's in haar treinen. Al gedurende enkele weken blijven de temperaturen op zomerse sterkte waardoor de NS haar airco's sterk in de gaten houdt. Mocht er een airco stuk gaan, dan belooft de NS de trein direct van het spoor te halen voor reparatie. Hiermee wil de NS ervoor zorgen dat iedereen in een koele trein stapt.
Tegenover OV Pro zegt productiemanager Stephen Venrooij: "We willen de reizigers laten reizen in een gekoelde ruimte, dus daar geven we extra aandacht aan. We zorgen ervoor dat in elke dienst en in elk team voldoende monteurs zijn die de airco kunnen behandelen." De airco's worden normaal altijd elk jaar volledig nagekeken, en de filters worden elk kwartaal vervangen. Maar met dit weer spant de NS zich meer in op het onderhoud van de airco's.
Volgens de NS zijn 95% van de treinen uitgerust met een airconditioning systeem. De enige treinen die deze niet hebben zijn de verouderde Sprinters en de oudere typen dubbeldekkers. Deze zullen de komende jaren worden 'uitgerangeerd'. Wel kunnen bij deze treinen de ramen open, wat voor verkoeling kan zorgen tijdens het rijden.
Airco
De airco van de trein zou volgens de NS automatisch ingeregeld worden. Er is hierbij geen actie noodzakelijk vanuit een machinst of conducteur. Hierdoor zou de temperatuur van de trein per coupé kunnen verschillen. Hierdoor kan de reizigers zelf bepalen in welke coupé het warmer of koeler is. De NS geeft al een poos op social media het advies aan beklagende reizigers die het te warm hebben om een andere coupé op te zoeken.
De NS bevestigt het klimaatverschil in de trein ook tegenover de Telegraaf: "De één wil het kouder hebben, de ander warmer. Ooit is in het ontwerp van de klimaattechniek bewust gekozen voor verschillen per coupé."
Minder klachten
Met de zomerse temperaturen in juli van dit jaar is het aantal klachten over de airconditioning in tegenstelling tot vorig jaar flink gedaald. Vorig jaar waren er in de eerste helft van de zomer, van 1 juni tot 15 juli, nog 759 klachten gemeld op sociale media met ’airco’ erin tegenover 419 dit jaar, meldt de NS. Ook het aantal berichten dat als klacht wordt gemarkeerd, is gedaald, van 129 naar 103.
Foto: NS