Betuweroute weer in gebruik na buitendienststelling bij Zevenaar-Oost
De afgelopen twaalf dagen heeft ProRail en aannemer Dura Vermeer hard gewerkt aan de aanleg van het derde spoor tussen Zevenaar-Oost en de Duitse grens. De werkzaamheden zijn nodig om de capaciteit van de Betuweroute te vergroten.
In Nederland wordt er tussen Zevenaar-Oost en de Duitse grens over een lengte van drie kilometer een derde spoor gebouwd. Daarmee zijn we eind 2018 klaar. De afgelopen twaalf dagen heeft aannemer Dura Vermeer in opdracht van ProRail gewerkt aan de aanleg van wissels, sporen, bovenleiding en bekabeling van het nieuwe spoor. Dit was de langste buitendienststelling van het project, in het najaar volgen er nog twee weekenden met een buitendienststelling.
ProRail projectmanager Haverkamp: 'De werkzaamheden zijn succesvol en volgens planning verlopen. Dit ondanks de extreme weersomstandigheden met als hoogtepunt 38,5 graden Celsius afgelopen donderdag. Een bijzonder compliment aan alle uitvoerenden.' Enkele werkzaamheden zijn vanwege de tropische temparaturen van overdag naar de nacht verplaatst, en werd er extra ruimte gehouden in de planning voor de werkzaamheden.
Voor de werkzaamheden bij Zevenaar waren omleidingsroutes ingesteld via de Brabantroute en via de route in Oost-Nederland. Tegelijkertijd werkte in Duitsland DB Netz tussen Emmerich en Oberhausen aan spoorverbreding. Ook de grensoverschrijdende RE19 van Abellio kon hierdoor niet rijden vanuit Arnhem en had Emmerich als begin- en eindstation.
De ICE's naar Frankfurt en Basel werden deze periode omgeleid via Venlo en maakten een stop op Monchengladbach Hbf, de stop op de station Arnhem Centraal, Oberhausen Hbf, Duisburg Hbf en Dusseldorf Hbf verviel hierdoor.
Nieuwe wissels
Aan het begin van de buitendienststelling is een nieuw wissel kant en klaar vanuit de fabriek in Hilversum naar Zevenaar gebracht. Een speciale vrachtwagen vervoerde het wissel van 38 meter en een gewicht van bijna 38.000 kilo. In Zevenaar is de wissel met een 450 tons telekraan op zijn plek gelegd. In mei zijn op dezelfde manier ook drie wissels vervoerd en geplaatst.
Derde spoor
In 2017 werd in Duitsland officieel het startsein gegeven voor de aanleg van een derde spoor tussen Emmerich en Oberhausen. De bouw van het 70 kilometer lange spoor gaat dwars door een aantal grote steden heen en zal nog een aantal jaren in beslag nemen. Door de aanleg van het derde spoor kunnen vervoerders in de toekomst meer goederentreinen inzetten op de Europese corridors voor het goederenvervoer.
Archieffoto: ProRail
Bron: ProRail