ProRail plaatst assistentienummer op liften

Stationsliften zijn sinds kort aan de buitenkant voorzien van een sticker met een telefoonnummer waar reizigers naartoe kunnen bellen om een defecte lift te kunnen melden. Dit is onderdeel van het reizigersloket dat ProRail in samenspraak met reizigersorganisatie Rover heeft ingericht.

Op de stickers staat het liftnummer en een telefoonnummer vermeld. ls een lift defect is kan een reiziger vervolgens een gerichte melding bij ProRail doen over welke lift defect is. Vervolgens kunnen ze eventueel assistentie aanvragen om toch hun reis te vervolgen.

Afgelopen vrijdag werd er op station Geldermalsen door ProRail-topman Pier Eringa van en Rover-vrijwilliger Mark Rijken een sticker op een van de liften geplakt.

Opgesloten door defecte lift

Eerder dit jaar was Mark Rijen, rolstoelgebruiker en vrijwilliger toegankelijkheidszaken bij Reizigersvereniging Rover, onderweg naar een bijeenkomst van Rover in Geldermalsen. In Geldermalsen kon hij echter het station niet verlaten omdat de lift defect was, en hij niet wist wie hij hiervoor moest bereiken

Rover heeft dit signaal doorgegeven aan ProRail en gevraagd om een oplossing. ProRail heeft het signaal ter harte genomen en in samenwerking met de NS Veiligheidscentrale omgezet in actie.

Onderhoud

ProRail is verantwoordelijk voor het onderhoud en het verhelpen van storingen van de 418 liften op stations. Als een storing wordt gemeld, moet de lift binnen vier uur worden hersteld, tenzij dat niet lukt, bijvoorbeeld omdat er een onderdeel kapot is dat besteld moet worden. Ook vervangt ProRail de komende jaren ruim honderd verouderde liften op stations om reizigers van een betrouwbare lift te voorzien in een veilige sfeer.

Foto: Treinenweb
Een lift op station Zwolle die ook voorzien is van een assistentie-sticker.
Foto: Treinenweb