NMBS gaat 250 Desiro's aanpassen na problemen met hitte
De Belgische Spoorwegen (NMBS) gaat 250 Desiro treinstellen de komende weken met spoed aanpassen. Tijdens de hitte van de afgelopen weken zijn bij drie treinstellen een dakkoffer opengebarsten. Alle treinen van hetzelfde type krijgen de komende periode extra ventilatie bij de dakkoffer.
"Onder invloed van de extreme hitte zijn de voorbije weken in bepaalde omstandigheden defecten ontstaan in een bepaald type van condensator in een van de dakkoffers van de Desiro-treinen. Dat defect leidde in drie gevallen tot gasophoping waardoor een dakkoffer is opengebarsten. Als zoiets gebeurt, valt de trein stil", legt de NMBS woordvoerder Dimitri Temmerman uit.
In totaal heeft de NMBS 305 treinstrellen van het type Desiro, maar omdat 55 treinstellen een ander type condensator hebben, hoeven die niet te worden aangepast. De overige 250 treinstellen zullen de komende periode niet allemaal direct van het spoor gehaald worden, maar het is de bedoeling dat er dagelijks in de eerste fase zo’n 15 treinstellen worden aangepast. “En later willen we dat aantal nog verhogen, zodat alle treinen voor het einde van de vakantie zijn aangepast” vertelt Temmerman.
Het aanpassen van de treinen gebeurd in samenwerking met fabrikant Siemens. In de periode voordat de treinen aangepast zijn, gelden er preventieve maatregelen die de veiligheid moeten garanderen. Temmerman: “Deze preventieve maatregelen houden in dat stellen die niet in beweging zijn – en dus nauwelijks ventilatie hebben – slechts voor korte tijd onder spanning mogen staan”.
Door de beperkingen in de materieelinzet moet NMBS een groter aantal oude treinstellen inzetten. Het Belgische persbureau Belga meldt op basis van een bericht van de socialistische vakbond CGSP Cheminots dat de incidenten plaatsvonden in het rangeerstation van Vorst op 10 juli. “De dakkoffer van een Desiro vloog er tegen een Benelux-voertuig, met ernstige schade tot gevolg, maar ook tegen een M6-stel”, zegt regionaal secretaris Philippe Dubois tegenover het persbureau. De vakbond vroeg een onderzoek aan het comité voor veiligheid en bescherming op het werk.
Een archieffoto van een Desiro-treinstel op Antwerpen Centraal
Foto: Alfenaar (Wikipedia)
Bron: Treinreiziger