NS neemt maatregelen tegen drukte tijd van het jaar
De maand september is de drukste maand van het jaar, forensen zijn terug van vakantie en studenten gaan weer studeren. NS verwacht deze maand 35 miljoen reizigers te vervoeren. Om extra capaciteit te bieden neemt de NS maatregelen door onder meer een Intercity Direct trein op de HSL-lijn te verlengen.
"De hogesnelheidslijn tussen Rotterdam en Schiphol is met 19% de snelst groeiende verbinding. NS is bezig om de treinen hier te verlengen. De drukste trein wordt per direct uitgebreid van zes naar negen rijtuigen.", schrijft NS-woordvoerder Erik Kroeze. De rijtuigen zullen niet extra toegevoegd worden, maar een huidige trein van negen rijtuigen laat de NS keren zodat deze tussen deze steden op extra capaciteit kan rijden.
Vanaf december breidt NS hier ook het aantal treinen uit: van vier naar vijf per uur. Ook heeft de NS in mei van dit jaar al aangekondigd dat de Intercity Direct verlengd wordt naar zeven rijtuigen..
Hyperspits
Veel drukke treinen rijden op de maximale lengte. De langste trein is immers niet langer dan het kortste perron waar de trein stopt. Bovendien is het zo druk op het spoor, dat er vaak niet nóg meer treinen kunnen rijden. NS adviseert spitsreizigers om de drukte-indicator van de reisplanner-app te raadplegen om zo te zien welke treinen druk of rustiger zijn. In de hyperspits – de piek tussen 7.30 en 8.30 - moet een deel van de reizigers rekening houden met een staanplaats.
Extra medewerkers
NS zet deze maand op diverse stations extra medewerkers in om de reizigersstromen in goede banen te leiden. Op posters worden de drukste treinen met alternatieve reismogelijkheden getoond. Om reizigers bewust te maken van de mogelijkheden om de spits te mijden, deelt NS deze week op acht drukke stations een spitsmijdpakketjes met een ontbijtsnack uit.
Amsterdam Zuid
Door de komst van de nieuwe Amsterdamse metrolijn, kan het aantal reizigers in de spitstreinen van en naar station Amsterdam Zuid met 10% groeien. NS rijdt de drukste treinen van en naar dit station daarom met de maximaal mogelijke lengte, maar dat zal naar verwachting niet genoeg zijn om iedereen een zitplaats te bieden.
Nieuwe sprinters
Vanaf december komen er 118 nieuwe Sprinters (SNG) op het spoor, nadat er afgelopen jaar al 58 nieuwe sprinters kwamen. Dit betekent een forse uitbreiding van de capaciteit. Vanaf 2021 komen er nog eens 79 nieuwe Intercity’s (ICNG) bij. Maar ook dan zal staan in de spits er af en toe bij horen, bevestigt de NS.
Een IC Direct over het HSL-spoor.
Foto: Rob Dammers
Bron: Nederlandse Spoorwegen