Hoekselijn mogelijk eind januari 2019 geopend
De eerste metro van de Hoekse Lijn rijdt pas eind januari of begin februari 2019 over het spoor. Maar dan mag er niets misgaan tijdens het testen van de lightrailverbinding tussen Schiedam en Hoek van Holland. De Rotterdamse wethouder Adriaan Visser belooft dat de uitstel het project niet duurder maakt.
Het softwarebeveiligingssysteem van leverancier Bombardier zorgt al maanden lang voor problemen. Zo moet de geavanceerde software weten hoe er moet worden gereageerd bij bruggen en overwegen, en weten waar er een metro rijdt. Momenteel zitten er nog veel fouten in de op maat gemaakte programmatuur.
In november moet de definitieve versie worden opgeleverd, en dan duurt het nog zeven weken om de nodige vergunningen te bemachtigen. Wethouder Visser probeerde woensdag in een indringend gesprek met Bombardier nog wel het proces te versnellen. Maar regels rondom vergunningen maken dat onmogelijk.
In het ootje
Opvallend is dat later die dag, woensdagavond, dertig raadsleden van de gemeenten Vlaardingen, Schiedam en Maassluis werden bijgepraat over de Hoekse Lijn. Toen is volgens aanwezigen tot twee keer toe gezegd dat de metro dit jaar zou rijden. Diverse raadsleden zeiden toen al
Volgens de gemeente Rotterdam is de knoop pas donderdag doorgehakt. Visser noemt het 'een forse tegenvaller en teleurstelling voor alle reizigers dat het niet meer mogelijk blijkt om de Hoekse Lijn nog dit jaar te laten rijden'. Eerder werd er woensdag tijdens een raadsbijeenkomst nog gezegd dat de nieuwe metroverbinding eind dit jaar zou moeten gaan rijden. Maar diverse raadsleden zeiden toen al 'dat ze in het ootje werden genomen'.
Vertraging
De Hoekselijn zou oorsponkelijk al in september 2017 moeten gaan rijden. Echter bleken de plannen te ambitieus. Ook is het project 90 miljoen euro duurder uitgevallen. De tegenvallers hebben ervoor gezorgd dat de Rotterdamse wethouder Pex Langenberg (D66) onlangs nog aftreede.
Voor reizigers rijden er tussen Schiedam en Hoek van Holland bussen. Ook voor hen blijven er compensatieregelingen bestaan.
Een metro van de RET in Rotterdam
Foto: Crazyperson (Wikipedia; Creative Commons)