NS teleurgesteld over invoering verbeteringspakket HSL

De NS heeft teleurgesteld gereageerd op een voorgesteld pakket aan maatregelen voor verbetering van de HSL-Zuid welke nog niet wordt ingevoerd. Staatssecretaris Stientje van Veldhoven van Infrastructuur wil graag dat het HSL-spoor verbeterd moet worden, maar omdat de maatregelen tot nu toe nog veel te duur zijn, wil het kabinet nog geen beslissing nemen.

Een van de voorgestelde maatregelen van de NS en ProRail is de vernieuwing van het ERTMS-beveiligingssysteem op de HSL-Zuid naar een nieuwe versie. Het spoorbedrijf heeft naar eigen zeggen al veel samen met ProRail gedaan om de prestaties op de HSL-Zuid te verbeteren. Zo zien de spoorbedrijven graag dat de spanningssluizen verhuisd worden, zodat de overgang van de spanning van het conventionele spoor naar de HSL soepeler moet verlopen.

Intercity Nieuwe generatie

Vanaf 2021 zal de NS nieuwe intercity-treinenin dienst brengen. Deze zullen de huidige getrokken reizigersrijtuigen moeten vervangen maar "deze moeten het doen met hetzelfde spoor met dezelfde gebreken", aldus een NS-woordvoerder. Van Veldhoven wijst erop dat de huidige TRAXX-locomotieven niet zijn ontworpen voor de hogesnelheidslijn, terwijl de nieuwe intercitytreinen wel zijn gespecificeerd voor de HSL-Zuid."“Hoeveel beter de prestaties hierdoor worden en dus hoeveel winst er daarbovenop nog te behalen valt door bijvoorbeeld het verplaatsen van de spanningssluizen, zal pas echt duidelijk worden als de ICNG rijdt", aldus de bewindsvrouw.

Noodzakelijke vernieuwing

Doordat er de afgelopen jaren steeds meer intercityverbindingen over HSL-spoor rijden is de belang van deze spoorlijnen voor reizigers groter geworden, en rijden er volgens de NS steeds meer mensen over de HSL. "De noodzakelijke verplaatsing van spanningssluizen komt er pas na 2021. De noodvernieuwing van het beveiligingssysteem lijkt het kabinet nu naar 2030 te schuiven", aldus NS.

Van Veldhoven benadrukt dat er de komende jaren nog diverse verbeteringen aan de HSL zullen plaatsvinden. Zo zal er 60 miljoen euro worden uitgetrokken voor windschermen en verbeteringen tussen normaal conventioneel spoor en het HSL-spoor. "Natuurlijk kan er altijd nog meer als er opnieuw een grote zak geld naar de hogesnelheidslijn zou gaan", aldus de staatssecretaris.

Foto: Treinenweb
Een treinstam van de Intercity Direct op Rotterdam Centraal
Archieffoto: Treinenweb