ProRail en NS bereiden zich voor op de herfst
Spoorbeheerder ProRail en NS bereiden zich weer voor op de herfst. Hiervoor worden weer diverse maatregelen uit de kast getrokken die ervoor moeten zorgen dat het treinverkeer minder hinder ondervindt van bladeren op het spoor.
In verband met de kans op gladde sporen in de herfst past ProRail de sluitingstijden van vijf overwegen aan tussen 1 oktober en 9 december. Bij de volgende stations Baarn (Van Heutzlaan), Den Dolder (Dolderseweg), Dalfsen (overpad bij station), Wierden (Hexelseweg) en Haren (overpad bij station) gaan de bomen eerder naar beneden en zal het wegverkeer enigzins langer moeten wachten.
Doorglijden
Als het spoor glad is kunnen treinen minder goed remmen. Om te voorkomen dat treinen doorglijden en op een open overweg terechtkomen past ProRail in de herfst de instellingen bij vijf overwegen aan. Zodra de trein het station komt binnenrijden, sluit de overweg achter het station sneller dan anders. Dit voorkomt gevaarlijke situaties op overwegen. Voor automobilisten, fietsers en voetgangers betekent dit iets langer wachten bij de overweg.
Gel-treinen
Ook nemen beide partijen ook andere maatregelen. Zo wordt er met speciale gel-treinen over het spoor gereden. De 'Sandite'-substantie bestaat uit zand, metaaldeeltjes en aardappelzetmeel. De combinatie van regen- en bladval zorgt voor gladde smurrie op het spoor, waardoor treinen geen goede grip hebben. Sandite maakt de sporen minder glad, waardoor de treinen beter volgens de dienstregeling kunnen rijden.
De treinen die zowel los als in reizigersdienst rijden worden met GPS aangestuurd, zodat de gel aangebracht wordt voor of na de stations, waar de treinen optrekken of afremmen. Vier andere treinen zet ProRail klaar op strategische locaties in het land en kunnen flexibel ingezet worden waar nodig.
Een minuutje extra
Ook hebben NS en ProRail in de herfst ook de vertrek- of aankomsttijden op zo’n vijftien trajecten met een minuutje veranderd om treinen langzamer te kunnen laten optrekken. Ook zorgt ProRail ervoor dat bomen gesnoeid worden langs het spoor, bladeren langs het spoor worden tegengehouden met 'blad-vangnetten' en dat er extra storingsploegen paraat staan bij bijvoorbeeld verwachte storm. Ook staan de incidentbestrijders van ProRail altijd klaar om snel eventuele bomen en takken van het spoor te halen.
Weerbureau
Omdat herfststormen in het algemeen best grillige vormen aannemen, houden ProRail en NS de weersverwachtingen constant nauwkeurig in de gaten. Zodra er verwachting is voor een herfststorm, dan trekken de weerexperts tijdeig aan de bel. Zo kunnen de spoorwegbedrijven uiteindelijk op tijd anticiperen op eventuele maatregelen.
Foto: Nederlandse Spoorwegen
Bron: ProRail & NS