45 Miljoen in Rijn-Gouwe lijn
Staatssecretaris van Verkeer Tineke Huizinga (ChristenUnie) trekt 45 miljoen euro uit voor de aanleg van het westelijk deel van de RijnGouwelijn. De tramlijn moet van Leiden naar Katwijk en Noordwijk lopen. Voorbij Katwijk is de lijn volgens Huizinga echter niet nodig omdat bussen daar voldoende zijn. Daar is de 45 miljoen euro dan ook op gebaseerd.
De RijnGouwelijn is de lightrailverbinding tussen Gouda, Alphen aan den Rijn, Leiden en de kust. Als Zuid-Holland ook voorbij Katwijk een tramverbinding wil hebben, moet de provincie zelf geld bij elkaar sprokkelen, legt een woordvoerder van Huizinga uit. Het oostelijk deel van de RijnGouwelijn is bijna klaar en loopt van Gouda naar Leiden.
De in Zuid-Hollandse gedeputeerde voor verkeer Asje van Dijk zegt blij te zijn met de steun. Samen met het rijk gaat de provincie de komende vijf maanden kijken waar nog meer geld kan worden gevonden.
Over de lijn is veel gesteggel geweest. Katwijk en Noordwijk verzetten zich tegen de tram, maar volgens de provincie is die echt nodig omdat er tot 2020 bedrijventerreinen en 22 duizend woningen bij komen in de regio.
Leiden verzette zich tegen het oostelijk deel van de lijn en stemde in op voorwaarde dat de Rijnlandroute, een verbinding tussen de A4 en de A44 en marinevliegkamp Valkenburg, wordt gerealiseerd. Die komt er, belooft de provincie nu. Met een tunnel moet de weg in de gemeente Zoeterwoude op de A4 worden aangesloten. Ook in de gemeente Voorschoten wordt een tunnel aangelegd. In de gemeente Wassenaar komt eveneens een tunnel, zodat de weg de A44 kan kruisen.
Bron: Treinreiziger