Vanaf juni 2019 derde Eurostar tussen Amsterdam en Londen
Vanaf volgend jaar juni zal er volgens Eurostar een derde trein van Amsterdam in de richting van Londen gaat rijden. De vraag naar een extra trein lijkt dringend nodig te zijn waarbij de vervoerder zelfs in de toekomst nog meer ritten verwacht.
Tegenover het Algemeen Dagblad zegt de Eurostar dat zij sinds de start van afgelopen april al 130.000 reizigers hebben vervoerd. Hiermee zou de verbinding tevens een concurrentie zijn voor vliegtuigmaatschappijen, waarbij er al 7.000 ton aan CO2-uitstoot is bespaard. De ambitie van de internationale vervoerder is dat ze vanwege de groei van het aantal reizigers in de toekomst zelfs vier tot vijf extra treinritten per dag verwachten.
Paspoortcontrole
Momenteel rijdt de Eurostar twee keer per dag tussen Amsterdam en Brussel. Een directe heenreis naar het Verenigd Koninkrijk zit er tot eind 2019 nog niet in omdat er in Brussel een verplichte paspoortcontrole moet worden uitgevoerd. Zodra vanaf dan het nieuwe tweezijdige grensverdrag tussen Nederland, België, Frankrijk en Groot-Brittannië is opgesteld kunnen de directe ritten plaatsvinden, en kan de paspoortcontrole in Amsterdam en Rotterdam geopend worden. De gebouwen voor de douane zijn inmiddels al in aanbouw.
Momenteel is de reistijd naar Londen vanwege de tussentijdse controle ongeveer 4,5 uur. De directe terugreis duurt ongeveer 3 uur en 41 minuten.
Extra ritten
De NS en ProRail geven aan een voorstander te zijn van meer internationale treinen. "Deze ontwikkeling is goed voor het milieu. Daarnaast vind ik het als groot tegenstander van de Brexit belangrijk dat de twee landen verbonden blijven", aldus NS-directeur Roger Van Boxtel. "Dus dat verdrag moet er snel komen, met als gevolg snelheid en comfort voor de reiziger. Die moet hier winnen."
Niet alleen voor de Eurostar-verbinding tussen België, Frankrijk en Engeland zet Rogier van Boxel zich in, maar ook voor een betere verbinding met Berlijn, waarbij er meer tijdswinst moet worden behaald op het traject. Momenteel wordt ook daar onderzoek naar gedaan.
Ook staatssecretaris Stientje van Veldhoven geeft aan een voorstander te zijn van extra treinverbindingen: "Omdat ik op korte afstanden binnen Europa graag zoveel mogelijk reizigers van het vliegtuig de trein in wil krijgen, wil ik alles op alles zetten om het voornemen van Eurostar mogelijk te maken".
het station van London St. Pancras, waar de Eurostar-treinen vertrekken.
Foto: Treinenweb