NS gaat proef doen met snellere Intercity Groningen - Randstad
De NS wil begin volgend jaar een eenmalige test uitvoeren met een snellere Intercity tussen Groningen, Zwolle en de Randstad. Of er in de toekomst een snellere Intercity in de dienstregeling wordt opgenomen, hangt onder meer af van de resultaten van de test.
De resultaten zullen volgens de NS pas op zijn vroegst in 2021 bekend zijn. Deze snellere Intercity zou dan bijvoorbeeld twee keer per dag als spitstrein, bovenop de reguliere intercity’s kunnen rijden.
Hogere snelheid
De testtrein slaat onderweg de stations Assen en Lelystad over en rijdt deels met een hogere snelheid van 160 km per uur over de Hanzelijn, waar momenteel nog 140 km per uur wordt gereden. Met deze aanpassingen is de testtrein ongeveer een kwartier korter onderweg. Momenteel duurt de rit van Amsterdam naar Groningen op zijn snelst nog twee uur en zes minuten. Het exacte traject in de Randstad, moet nog worden bepaald.
Met de testtrein wil NS onderzoeken wat er nodig is voor een snellere verbinding tussen Groningen en de Randstad, zowel op het gebied van treintechniek, infrastructuur en dienstregeling. De testrit zal worden gereden met een TRAXX-locomotief met ICR-rijtuigen, welke ook als Intercity Direct op zowel de HSL als het conventionele spoor rijdt. De Hanzelijn is sinds de opening in 2012 voorzien van het ERTMS-beveiligingssysteem waardoor de treinen in tegenstelling tot het verouderde ATB-systeem sneller dan 140 km/uur kunnen rijden. Als enige intercity-trein van de NS is de TRAXX-locomotief momenteel de enige trein die met dit moderne beveilingssysteem kan omgaan.
"Onze reizigers willen graag een kortere reistijd. Daarom wil NS steden sneller met elkaar verbinden, waar ook de hele regio van profiteert. Dit start met deze testtrein van Groningen, Zwolle naar de Randstad.", zegt NS-topman Roger van Boxtel. "De snelle verbinding naar Groningen, kan ook leerzaam zijn voor andere regio’s. Het liefst wil NS in de toekomst ook de reistijd naar andere steden fors verkorten, om de trein voor reizigers aantrekkelijker te maken”.
Eerdere plannen
Al eerder waren er ambitieuze plannen voor een "Zuiderzeelijn", waarbij er een onder andere een magneet-zweefbaan zou moeten worden aangelegd om het noorden van het lang te kunnen verbinden met de Randstad. Howel er twee plannen werden uitgewerkt, bleven deze echter alleen op papier. In 2007 werd ondanks een lobby het project toch afgeblazen.
Een TRAXX-locomotief met getrokken ICR-rijtuigen (Foto: NS)