Italiaanse Tilo bestelt Flirt-treinen bij Stadler
Moederbedrijf FNM S.p.A. van Italiaanse vervoerder Tilo en Stadler hebben afgelopen week in Milaan een raamovereenkomst getekend voor de levering van elektrisch aangedreven meerspanningstreinen voor gebruik in Italië en Zwitserland.
Tegelijkertijd is het leveringscontract voor negen treinen getekend, inclusief onderhoud ter waarde van bijna 115 miljoen euro. Samen met de FLIRT DMU besteld door FNM op 21 november 2018, groeit de Stadler-vloot in Italië hiermee tot meer dan 200 treinen.
De treinen zullen worden verhuurd aan Trenord aan de diensten die worden aangeboden door Tilo met het oog op de nieuwe dienstregeling van december 2020.
Raamcontract en levering
Het raamcontract van acht jaar voorziet in minimaal vijf treinen met de optie van nog vier treinen. De raamovereenkomst omvat ook "full-service" -onderhoud inclusief herstelwerk. Naast de overeenkomst zijn de twee leveringscontracten voor vijf of vier treinen getekend. De levering van de eerste vijf treinen is gepland voor november 2020, terwijl de resterende vier treinen vanaf juli 2021 worden geleverd
Techniek
De treinen zijn zesdelige en meer-spannings (3 kV DC voor Italië, 15 kV AC voor Zwitserland) en zijn goedgekeurd voor het gebruik op het spoor in beide landen. De treinen zijn 104,9 meter lang, bestaan uit zes delen en zijn geschikt voor 655 personen, waarvan 244 zitplaatsen. Ze zijn ontworpen voor een topsnelheid van 160 km / u en zijn compatibel met de bestaande vloot van Tilo.
Indeling en comfort
De treinen worden uitgerust met twee toiletten, LED verlichting, stopcontacten voor het opladen van elektronische apparaten, een passagiersinformatiesysteem, energiezuinig, een reizigerstelsysteem en diagnose op afstand. Bovendien zijn de treinen ook voorzien van het ERTMS-beveiligingssysteem. Dit moet zorgen voor een toename van het aantal treinen op de dichtbevolkte spoorlijnen in Lombardije.
Afbeelding: FNM Tilo / Stadler