Strukton gaat spoor Rijswijk - Delft Zuid verdubbelen

Bouw- en ingenieursbedrijf Strukton heeft een opdracht gekregen van ProRail in kader van het Programma Hoogfrequent Spoor. Het gaat om onder andere de spoorverdubbeling tussen Rijswijk en Delft Zuid, en om aanpassingen aan de stations en de infrastructuur, zoals de wissels en seinen.

Door een slimme fasering en uitvoeringsmethode wordt de overlast voor de reizigers op station Delft Zuid van twee jaar teruggebracht naar een half jaar, stelt Strukton. De werkzaamheden gaan in november 2019 van start. Het project zal worden afgerond in de zomervakantie van 2024.

Meer treinen

Na de spoorverdubbeling moet het aantal treinen tussen Den Haag Centraal en Rotterdam Centraal worden uitgebreid. Het is de bedoeling dat er acht Intercity’s en zes Sprinters per uur gaan rijden. Nu rijden er zes Intercity’s (in het verleden zeven) en vier Sprinters per uur. Ook komt er meer spoorcapaciteit voor goederenvervoer op dit traject.

Werkzaamheden

De tussen Rijswijk en Delft gelegen overweg aan ‘t Haantje wordt vervangen door een onderdoorgang. De spoorbrug over de Kerstanjewetering op de grens van Rijswijk en Delft maakt plaats voor een spoorbrug die geschikt is voor vier sporen. De nieuwe brug krijgt een doorvaarthoogte van 1,80 meter, zodat pleziervaartuigen er gemakkelijk onderdoor kunnen.

Ook de de westelijke buis van de Willem van oranje spoortunnel in Delft wordt ingericht. Deze buis een kopie van de buis die sinds 2015 in gebruik is - is in augustus 2017 casco opgeleverd. Station Delft Zuid krijgt een onderdoorgang voor fietsers en voetgangers met toegang tot de perrons. De huidige zijperrons worden vervangen door twee eilandperrons en er komen liften om de toegankelijkheid te verbeteren.

Overige aanpassingen

Er komen geluidschermen in Delft, en het spooremplacement op het fabrieksterrein van DSM wordt aangesloten op het nieuwe spoor. Tussen Schiedam Centrum en Rotterdam Centraal komen enkele nieuwe wissels in het spoor. Op Rotterdam Centraal wordt Perron 6 verlengd om de gewenste dienstregeling te kunnen rijden. Ook de seinen tussen Delft Zuid en Rotterdam Centraal worden geoptimaliseerd.

Foto: Pxhere
Archieffoto: Pxhere

Bron: Treinreiziger