Nieuwe dienstregeling vandaag van kracht

Vanaf vandaag is de nieuwe dienstregeling op het spoor van kracht. Dit jaar houdt het in dat er niet veel gewijzigd is aan de dienstregeling. Maar wel dat er gestart is met de instroom van nieuwe Sprinters (SNG) op het spoor, welke nu volledig op het Sprinter-traject tussen Den Haag en Haarlem zullen rijden. Ook neemt R-NET de Merwedelingelijn tussen Dordrecht en Geldermalsen over van Arriva Ook is Zoetermeer-Lansingerland geopend.

Eerder in november plaatsen we al een uitgebreid artikel over de aanpassingen aan de nieuwe dienstregeling. Omdat er tot op het laatste moment nog diverse dingen aangepast zijn, zullen we hier een samenvatting plaatsen van de veranderingen:

IC Direct

Vanaf 9 april 2018 werd de Intercity Direct Amsterdam - Rotterdam eenmaal per uur vervangen door de intercity naar Brussel. Vanaf 9 december 2018, zullen er vijf treinen per uur rijden tussen Amsterdam en Rotterdam, waarbij er tweemaal per uur een Intercity Direct naar Breda rijdt, eenmaal per uur de Intercity Brussel en nog eens tweemaal per uur een Intercity Direct tot aan Rotterdam. Vier keer per dag zal de Intercity Brussel niet starten in Amsterdam, maar vanuit Den Haag. Op die momenten rijden er dus vier Intercity Direct treinen per uur tussen Amsterdam en Rotterdam.

De Intercity Direct stammen worden ook nog eens verlengd met een extra rijtuig. De capaciteit van deze snelle verbinding stijgt daarmee met bijna 20%.

Intercity Utrecht – Gouda

Tussen Utrecht en Gouda rijden er momenteel acht treinen per uur. De ene helft gaat door naar Den Haag en de andere helft rijdt naar Rotterdam. De wachttijd tussen twee treinen is nu verlaagd tot 10 minuten door een betere spreiding.

Sprinter Utrecht – Gouda – Den Haag

De Sprinters op het traject Utrecht - Den Haag zullen vanaf nu tussen Utrecht en Gouda circa 8 à 9 minuten sneller rijden. De langere stops op Woerden en Gouda Goverwelle zullen niet meer nodig zijn. Het nieuwe spoor tussen Utrecht en Leidsche Rijn draagt hierbij aan bij. Wel maakt de trein een langere stop in Gouda, zodat er een aansluiting op diverse andere treinen kan worden geboden.

Lansingerland

Tussen Gouda en Den Haag is het nieuwe OV-knooppunt station Lansingerland-Zoetermeer geopend. De Sprinter tussen Gouda en Den Haag zal hier een tussenstop gaan maken. Reizigers kunnen hier snel overstappen op de RandStad Rail. Op een gemiddelde werkdag zullen 2.000 à 2.500 reizigers van dit station gebruik maken. In de komende maanden zal het OV-knooppunt zich nog verder ontwikkelen.

Overname Arriva Merwedelingelijn naar R-NET

Arriva draagt namens vervoerder Q-Buzz het stokje over van de Merwedelingelijn tussen Dordrecht en Geldermalsen. De treindienst zal worden geëxploiteerd onder de formule van R-NET die ook elders in de Randstad rijdt. In de gebieden Drechtsteden, Alblasserwaard en Vijfheerenlanden zal het gehele OV onder R-NET vallen.

De bestaande treinen die van Arriva zijn overgenomen krijgen in 2019 ook een opknapbeurt. Niet alleen het uiterlijk van de treinen wordt anders, maar de treinen krijgen ook wifi en USB-aansluitingen bij de stoelen. Bovendien krijgen ze nieuwe stoelen.

Den Haag - Haarlem

De Sprinter tussen Den Haag en Haarlem zal integraal gaan rijden met de nieuwe SNG Sprinters. Vanaf 12 november reed er al een enkele compositie met twee SNG-treinstellen op dit traject als proef. Maar nu rijdt de Sprinter in zijn gehele met de spiksplinter nieuwe treinstellen welke uit het Baskenland komen.

Roosendaal - Antwerpen - Puurs

Er rijdt vanaf vandaag weer een directe trein tussen Roosendaal - Antwerpen en Puurs. Sinds mei dit jaar werd deze verbinding opgeknipt omdat de Belgische NMBS een tekort had aan treinstellen, die op dat moment gemoderniseerd werden. Inmiddels zijn er al een aantal stellen opgeknapt en sinds deze week toegelaten op het grensoverschrijdende spoor tussen Essen en Roosendaal.

Heerlen - Aachen naar Drielandentrein (die nog niet rijdt)

De Eurobahn van DB Regio tussen Heerlen en Aachen is komen te vervallen. Naar verwachting rijden er tot met zaterdag 22 december stopbussen op het traject tussen Heerlen en Aken. De geplande nieuwe treindienst van de Drielanden-trein die tot nader order ook nog België niet in mag, is ook uitgesteld om Duitsland in te komen.

Reisassistentie

Met ingang vanaf vandaag breidt NS ook de assistentieverlening voor reizigers met een beperking uit met acht extra stations: Akkrum, Olst, Amersfoort Vathorst, Dieren, Ravenstein, Rilland Bath, Hillegom en Wormerveer. De biedt deze dienst dan aan op in totaal 127 treinstations.

Kleinere wijzigingen

  • Rond Schiphol wijzigen de vertrektijden van een aantal treinen met een minuut. Ook de Thalys heeft in Amsterdam en in Rotterdam gewijzigde vertrektijden, waardoor de reistijd twee minuten langer wordt.
  • De ICE op het traject Amsterdam Centraal - Utrecht Centraal heeft te maken met langere en kortere reistijden. De trein in de richting naar Keulen en Frankfurt rijdt in spitsuren 6 minuten korter en in daluren 2 minuten langer.
  • Er rreed eerst vijf keer per dag in de daluren de Sprinter Uitgeest-Breukelen niet verder dan Amsterdam Centraal omdat op deze momenten de ICE rijdt. Door de aanpassing van de ICE is in dienstregeling 2019 deze onderbreking van de Sprinters niet meer nodig. Wel zijn er enkele kleine minutenwijzigingen van verschillende treinen tussen Amsterdam en Utrecht op de momenten dat de ICE rijdt.
  • De Intercity Dordrecht-Breda rijdt alleen nog in de spits één keer per uur in beide richtingen. In de daluren kunnen reizigers gebruik maken van de Sprinter Dordrecht-’s-Hertogenbosch-Arnhem die twee keer per uur rijdt.
  • In de nachten van vrijdag op zaterdag en van zaterdag op zondag rijdt NS een extra Intercity Den Haag Centraal – Gouda – Utrecht Centraal. De laatste rechtstreekse trein zal kort na half één uit Den Haag Centraal vertrekken.
  • Thalys zal niet meer twee keer per dag naar Lille rijden. In plaats daarvan zal vanaf april 2019 twee keer per dag een trein in beide richtingen rijden tussen Amsterdam - Paris Charles-de Gaulle Airport en Márne-la-Vallée Chessy, waar Disneyland Parijs ligt. Vanaf dit station zijn ook aansluitingen op andere hogesnelheidstreinen.
  • Naar verwachting zal er in juni 2019 een derde Eurostar bij gaan komen.

Foto: Treinenweb

Het vervangen van de gele vertrekstaten op Den Haag Centraal. (Foto: NS)
Boven: De inzet van de nieuwe SNG-trein op het traject Den Haag en Haarlem (Foto: Treinenweb)
Onder: Het vervangen van de gele vertrekstaten op Utrecht Centraal. (Foto: NS)