Intercity Direct dit jaar vaak gestrand op HSL-spoor
De Intercity Direct is door technische problemen en onervaren machinisten al 48 keer per maand stilgevallen. Eerder dit jaar lag dat aantal op 12 in een maand. Dat schrijft de Telegraaf op basis van cijfers van ProRail.
De meeste storingen komen door technische problemen, maar ook onervarenheid van machinisten zorgt er voor dat de treinen geregeld op het spoor tot stilstand komen. Volgens de FNV vakbond deugt hun opleiding niet. Daarom komen ze in januari met een manifest uit die ze aan de NS willen overhandigen. "Dat zijn concrete verbeterpunten voor HSL-werk die uitgevoerd moeten worden", zegt Henri Janssen van FNV Spoor tegenover de krant. Als dat geen oplossing biedt, vreest Janssen dat er naar de staatssecretaris wordt gestapt.
De NS erkent in de krant dat er problemen zijn, en dat er aan gewerkt wordt: "In 2019 halen we waarschijnlijk de norm op de HSL,” aldus een woordvoerder, “maar zowel de trein als het spoor moeten beter." Omdat de HSL-lijn een complexe lijn is ligt de lat daarom lager. Ook de zitplaats kans was in het verleden een lastig punt, maar met een verlenging van de IC Direct treinstammen en omdat de indicator is aangepast, zal de kans op zitplaatsen nu anders zijn.
"Ondanks de hinder komt dit jaar gemiddeld 82,9% van de reizigers op de hogesnelheidslijn binnen vijf minuten van schematijd aan. NS is samen met ProRail bezig om verbeteringen door te voeren. De infrastructuur is erg complex en kwetsbaar", zegt de woordvoerder tegenover de Telegraaf. Om de problemen op de HSL adequaat aan te pakken hopen NS en ProRail een bijdrage van 700 miljoen euro van het Rijk te kunnen krijgen. Hiermee zouden de spanningssluizen op het traject kunnen worden aangepast. Echter heeft het rijk aangegeven deze subsidie niet beschikbaar te hebben.
Foto: Daniël de Vries